[D66] Column: Klimaatwanhoop

René Oudeweg roudeweg at gmail.com
Thu Jun 8 16:39:41 CEST 2023

Typisch NRC, zo'n domme column. Als je bij Shell, Tata of al die andere
bedrijven vragen gaat stellen wordt je er zonder pardon uitgegooid. Het
systeem laat zich niet van binnenuit veranderen.

De burgerwanhoop van Fluks is wel begrijpelijk omdat recent ook de KNAW
aan de alarmbellen heeft getrokken. De "bonbons voor de ziel" zal je
echter niet bij de NRC vinden. Dat zijn ecomodernisten met valse beloften.

Van mij mag XR wel wat radicaler worden en geweld gaan gebruiken. Het
gaat immers om leven en dood, en nog niet zo'n beetje ook.. Met
vreedzame en naïeve pestacties bereik je niets, je moet laten zien dat
het serieus is. XR kan nog veel leren van de RAF uit de jaren 70 en
afscheid nemen van de vreedzame moraal. De politie hanteert ook geen
vreedzame moraal. Alles is toegestaan in de strijd tegen de fossiele
industrie. Destijds werden CEO's zonder pardon omgelegd. De
Baader-Meinhoff groep had nog ballen. Ik zeg niet dat ze nu al deze
escalatiestrategie moeten overwegen, maar die escalatiefase kan wel
bereikt worden als Big Oil niet wil luisteren naar de noodkreten.

RO