[D66] Review Oppenheimer

René Oudeweg roudeweg at gmail.com
Sun Jul 23 10:51:38 CEST 2023

L.S.

'k ben gisteren toch maar even wezen kijken. Ik kom nooit in CityCinema
omdat daar alleen maar chips- en popcornproleten hun hollywoodverslaving
botvieren. Mijn vrees dat dit ook weer het geval was werd snel bevestigd.

Mmm.. eerste indruk van de film: kutfilm. Een overmaat aan soundeffects,
waarbij soms het voetengestamp op de lessenaarsbankjes meer lawaai maakt
dan de atoombom Trinity.

Uiteraard veel politieke Yankee-intriges in de film. Oppenheimer wordt
geportretteerd als de Amerikaanse Prometheus om laterna als een
Russische spion met communististische sympathieën (naast Klaus Fuchs)
even op zn plaats gezet te worden.

Oppenheimer: "Now I have become death, destroyer of worlds". Deze
dramatische woorden worden natuurlijk visueel uitgemolken door Nolan.

Figuren die in de film voorkomen: Einstein, Gödel, Fermi, Heisenberg,
Bohr, Truman, etc...

Er zit ook een scene in waar Oppenheimer in Leiden is. Mijn voorheen
onbekend. Zo zie je maar weer dat de wereld klein is en Hollandland ook
bloed aan zn handen heeft mbt het Manhattan project.

De ontwikkeling van de H-bomb komt ook aan bod. Uiteraard gaf Truman het
groene licht voor de ontwikkeling resulterende in Castle Bravo.

De vraag blijft staan waarom Nolan het nodig vond om aan het eind van de
film nog even een missile de lucht in te jagen resulterende in de
ontbranding van de atmosfeer (nou, alleen de helft van de ontbranding
wordt gevisualiseerd...).

De reden is altijd weer dezelfde 'Capitalist Realist' frase: 'It is
easier to imagine the End of the World than an end to Capitalism' in
Hollylandia.

Nolan heeft geen fantasie. Geen wonder dat Hollywood staakt.

R.O.

Ref:

https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/robert-oppenheimer-liep-stage-in-utrecht-en-leiden-en-gaf-colleges-in-het-nederlands~b6e78ca0/

https://ahf.nuclearmuseum.org/ahf/history/hydrogen-bomb-1950/