[D66] Boziogarman: 'El hoyo', Otolift voor gevorderden... [⌘: 1]

René Oudeweg roudeweg at gmail.com
Fri Jul 21 08:40:51 CEST 2023

L.S.

Het zal misschien uiterst ridicuul klinken in de oren van
klimaatwetenschappers maar ik heb recent 'de heilige graal' gevonden mbt
tot de globale thermostaat van de Aarde middels een hermeneutische
lezing van de ijzersterke sf-horrorfilm 'El Hoyo' (The Platform, 2019,
Galder Gaztelu-Urrutia). Ik publiceer het maar want 'time is running out'...

* De hoofdpersoon Goreng wordt wakker in een verticale gevangenis op
level 48 nadat hij door een gewetenloze administratie toegelaten werd in
het gebouw. Het tweede platform waar Goreng terecht komt is 33. (Dit
gaat middels gas waardoor men in slaap valt en op een ander niveau
wakker wordt)

* In het midden van de cel is een soort open liftschacht waarin in het
overgebleven voedsel van bovenliggende verdiepingen geserveerd wordt
voor de gevangenen middels een afdalend platform.

* Er zijn slechte verdiepingen en goede verdiepingen (zoals level 6)
waar het eten er nog smakelijk uit ziet..

* In het begin vn de film is niet duidelijk hoeveel verdiepingen de
gevangenis telt. Eerst schat men 200, daarna 202, 250 om tot slotte op
niveau 333 het geheim vinden. Dat wil niet betekenen dat niveau 333 de
hoogste verdieping is...

* Een wijze man in de gevangenis zegt dat alles om manieren en de juiste
boodschap 'el mensaje' draait. Het symbool. Men denkt aan een
onaangeroerd toetje voor de laagste verdiepingen. Dit toetje heet 'Panna
Cotta' en is een Italiaans desert.

* Dit is geen film voor lieden met een zwakke maag. Ik garandeer dat je
na het bekijken van deze film de eetlust minstens een week van slag is...

* In deze film kunt u de heilige graal ontdekken mbt to de globale
thermostaat. Ik ga niet verklappen wat dat is, u moet de film zelf maar
lezen. Ik walg van de tweevoeter. Voor mijn part mag de USA of America
en zijn satellietstaten zoals Hollandland branden in de hel. Met de
voorspelde komst van Timmermans (rijmt met burgermans) is men nog steeds
op koers.

* Wilt u de bevrijdend boodschap weten om te ontsnappen? 'el mensaje' is
[...] een oosters kind, ik noem haar maar 'Sofia', met een speciale gave
mbt het platform, of in hollandiataal: 'de Otolift'.

* Ik wijk van mn netiquette af en ga vanaf vandaag [JD: 879] gedoseerd
bevelen uitdelen. Immers een Otolift suggereert een hierarchie en een
chain of command. Nu heb ik als totaalanarchist niet echt veel op men
autoritair gedrag en patriachale hierarchieën, dus ik geef toe dat een
anarchist die bevelen uitdeelt nogal paradoxaal en hypocriet klinkt. Ik
realiseer me overigens dat ik in mijn eigen leven nog nooit een bevel
aan een ander heb uitgedeeld. Ik heb Adorno ook gelezen en zijn F-schaal
van autoritaire persoonlijkheden... Bevel ⌘1: Kijk naar deze film voor 1
Augustus. Dit is een ultimatum. Nu denk ik niet dat het kijken naar deze
film ook maar een sikkepit zal veranderen qua consumptiemoraliteit van
burgermans. Zie het maar als een soort strafwerk. Het Griekse Panteon
kijkt vanaf de Olympus mee als u voor de buis zit en huivert en walgt.
Of er nog meer bevelen volgen zal afhangen of ik mezelf nog langer
tolereer op deze door industriëlen verpeste kloteplaneet.

-> U gaat de Goden toch niet verzoeken en mijn bevel negeren, burgermans
en reclamebonzen?

R.O.

PS: oh ja, het is in het Spaans (met ondertitels in het Engels in de
bijgevoegde torrent)

Ref:

IMDbPro
The Platform