[D66] Column: Bescheiden

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Mon Dec 25 11:24:47 CET 2023

  Ik, een uur geleden,
> Bron:   De Groene Amsterdammer
> Datum:  25 december 2023
> Auteur: Ewald Engelen

Fraaie column. Engelen zegt zowaar wat er loos zij.

Toeval wil dat ik na deze column gelezen te hebben de podcast van Van
Rossem van 1 dag eerder beluisterde,

https://podcasters.spotify.com/pod/show/maartenvanrossem/episodes/539---Onvrede-in-de-provincie-e2dk1nm
In deze podcast wordt exact het tegenovergestelde beweerd van wat
Engelen in zijn column schrijft. Van Rossem illustreert al doende de
opmerkingen van Engelen.

Van Rossem heeft 2 soorten podcasts: Soms geeft hij college - en dit
zijn leuke uitzendingen - maar meestal  laat hij zijn licht schijnen
over wat hij in de NRC Handelsblad gelezen heeft (Van Rossem is radicaal
tegen de Volkskrant maar hij zegt niet waarom). Hij noemt zichzelf een
'conservatieve sociaal-democraat' maar dit lijkt mij al te bescheiden.
Hij is eerder aartsconservatief, stemt soms D66, soms PvdA.

Fraai voorbeeld van het omkeren van de etiketten 'progressief' en
'conservatief'. De omkering waaronder ons land zo onder moest lijden van
de neoliberale eurofielen.

Van Rossem is zo extreem conservatief dat de luisteraar ironie zou
kunnen vermoeden.