[D66] Freud en normaliteit

René Oudeweg roudeweg at gmail.com
Wed Nov 30 13:13:29 CET 2022

Freud's definitie van normaliteit is iemand die 'ziek is van de
werkelijkheid'.

Waarom zijn we ziek van de werkelijkheid? Omdat de horror van de
industriële civilisatie de alledaagse werkelijkheid is. Als je de meest
'normale' malloot op deze lijst, dr. Fluks, soms volgt dan moet ik Freud
gelijk geven. Een recalcitrante houding tov van de politiek is volkomen
normaal. De vraag dient echter gesteld worden wat de relatie tussen
politiek en werkelijkheid is. Haagse werkelijkheden zijn in al lang
verbroken met alledaagse werkelijkheden. De politici met hun vette
salarissen schermen zich af van de milieuproblemen die ze niet kunnen
oplossen. Sterker nog, door vast te houden aan dogmatische en
kwaadaardige politiek van economische groei, energiezekerheid,
veiligheid, hun digitale agenda etc... maken ze de problemen alleen maar
groter, daarbij aangespoort door lobbyisten van de industrie.

Ik kreeg per ongeluk even via kanaal politiek en nieuws de werkwijze van
een stemronde in de illegale Kamer mee. Er wordt over de meest
onbeduidende en triviale zaken gestemd. De boodschap die de Slaapkamer
afgeeft is : "ik ben ziek van de werkelijkheid". Is de Kamer nog
wilsbekwaam en toerekeningsvatbaar, afgezien van de legitimiteitskwestie
van haar bestaan, vraag je je dan af. Ik ben geen psychiater, omdat ik
vind dat psychiaters nepdokters zijn die hoognodig hun BIG registratie
afgenomen en oneervol ontslagen moeten worden.

Genezing per motie lijkt me een contradictio in terminis, aangezien de
maatschappelijke werkelijkheid in de wereld van totale industrialisatie
zelf terminaal ziek is. Je kan dit feit niet per motie afschaffen, laat
staan genezen. Elke dag in de krant en bij de NPO zie je wat een bagger,
uitschot en puinhoop deze wereld produceert. Wie in deze wereld denkt
een normaal, gezond en vreugdevol leven te kunnen leiden in zijn eigen
comfortbubble doet aan zelfbedrog. Daar helpt ook geen minister van
Sport tegen. Het idee achter een minister van Sport is dat sporten helpt
om het land en zijn inwoners gezonder te maken, echter de minister voor
het Milieu hebben ze snel afgeschaft. Dat is immers geen thema bij
VVD/D66. Ministers van Sport sturen ze tegenwoordig op een handelsmissie
voor een gasdeal.

De modus operandi van de burger en het parlementarisme heeft een
pathologisch karakter aangenomen. De massademocratie heeft daar aan
bijgedragen. Om terug te keren naar Freud's begrip van normaliteit. Is
er nog iets 'normaals' wat geen pathologische kenmerken meer heeft? Nee,
daarvoor moeten we terug naar de oorspronkelijke normaaltoestand: de
natuurtoestand. De natuur zal de ruïnes, objecten en de artifacten van
de civilisatie moeten herclaimen... *)

R.O.

*) Slavoj Žižek, "On Thinking the End of Nature"
https://www.youtube.com/watch?v=lBu2Ou29xc8