[D66] Vandrimmelant: Slachtoffer MeToo-zaak D66: 'Ik vroeg om vertrouwelijkheid, niet om een doofpot'

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Thu Apr 21 14:09:39 CEST 2022

Bron:   Volkskrant
Datum:  21 april 2022
Auteur: Avinash Bhikhie en Natalie Righton

Slachtoffer MeToo-zaak D66: 'Ik vroeg om vertrouwelijkheid,
niet om een doofpot'

D66-partijleider Sigrid Kaag was al een jaar op de hoogte van de
conclusies uit een geheim gehouden onderzoeksrapport over
grensoverschrijdend gedrag van voormalig partijstrateeg Frans van
Drimmelen. Zijn voornaamste slachtoffer heeft Kaag er zelf van op de
hoogte gesteld, vertelt ze in een interview met de Volkskrant.

'Er is een speciaal plekje in de hel voor vrouwen die andere vrouwen
niet helpen.' Sigrid Kaag gebruikt uitgerekend dit citaat van Madeleine
Albright, voormalig minister van Buitenlandse Zaken in de Verenigde
Staten, op 11 maart 2021 tegen RTL Nieuws om te onderstrepen dat zij
vindt dat vrouwen elkaar moeten helpen om seksueel grensoverschrijdend
gedrag aan te kaarten en te stoppen. De D66-partijleider is in aanloop
naar de Tweede Kamerverkiezingen tot haar ongenoegen geconfronteerd met
een aantal vrouwen dat zich niet veilig voelt in de partij. Kaag
verdedigt zich daarop door te zeggen: 'Mensen kunnen naar mij toe gaan.'

Ruim een jaar later betwist het voornaamste slachtoffer van
grensoverschrijdend gedrag van partijstrateeg Frans van Drimmelen die
uitspraak. Mooie woorden, holle frasen. 'Kaag hoeft helemaal niet naar
de hel omdat ze een andere vrouw niet heeft geholpen', zegt het
slachtoffer. Het enige wat ze wil, is de partijleider van D66 uitnodigen
eerlijk te zijn. 'Dat ze toegeeft dat ik haar een jaar geleden al een
bericht heb gestuurd waarin ik haar heb gewezen op de werkelijke
conclusies uit de vertrouwelijke bijlage. Maar dat zij mij doorverwees
naar advocaten van de partij.'

In een vertrouwelijk rapport van het onderzoeksbureau Bing - dat door
D66 zelf werd ingehuurd - staat dat Van Drimmelen zich schuldig maakte
aan 'grensoverschrijdende gedragingen' jegens de D66-medewerkster. Het
slachtoffer is gestalkt, gechanteerd en bedreigd. Schok, verdriet en
schaamte voeren bij het slachtoffer de boventoon. En sinds de Volkskrant
vorige week onthulde hoe de partijtop deze conclusie al een jaar onder
de pet houdt, heeft niemand uit de partijtop de afgelopen dagen contact
gezocht om medeleven te tonen voor wat haar is overkomen.

Telefonisch contact

Als het aan haar zou hebben gelegen, zou er deze donderdag helemaal geen
persconferentie van D66 zijn geweest, en was het grensoverschrijdende
gedrag van de partijprominent jegens haar niet opnieuw nationaal nieuws
geworden. De zaak wordt in december 2020 aangezwengeld door een anonieme
blogster die schrijft over een partijcultuur waarin prominente
mannelijke D66'ers zich 'veelvuldig schuldig maken aan het intimideren
en manipuleren van veelal vrouwen'. Onder hen de invloedrijke
D66-partijstrateeg Van Drimmelen.

Door die blogpost wordt alles weer opgerakeld voor het slachtoffer.
Pijnlijk voor haar. Maar wat ze nog pijnlijker vindt, is dat Sigrid Kaag
binnen enkele uren - zonder overleg met het slachtoffer - een onderzoek
naar haar zaak aankondigt. Ze voelt zich onveilig en heeft geen idee hoe
de partij haar privacy en haar veiligheid gaat garanderen. Ze wil haar
carriere en haar gezin beschermen tegen media-aandacht. Volgens D66 moet
ze er maar 'op vertrouwen' dat alles goed komt. Dat schiet de vrouw in
het verkeerde keelgat. Vanaf dat moment hamert ze met hulp van een
advocaat continu op haar belangen.

Het is de reden dat ze op 20 december 2020 een eerste keer telefonisch
contact zoekt met Kaag. Ze benadrukt dat zij haar leven opnieuw heeft
opgebouwd, dat zij de zaak niet heeft opgerakeld en dat zij de nieuwe
aandacht liever niet had gehad. Kaag drukt het slachtoffer op het hart
om vooral mee te werken aan het onderzoek van Bing, dat de klachten over
Van Drimmelen, maar ook andere gevoelens van onveiligheid in de partij
tot op de bodem gaat uitzoeken.

Als op 24 februari 2021 het openbare gedeelte van het Bing-rapport wordt
gepubliceerd, is de vrouw stomverbaasd. Het lijkt wel alsof er niets is
gebeurd met alle informatie die ze heeft aangeleverd. Het gedrag van de
man wordt gebagatelliseerd, een verklaring van een politierechercheur
wordt in twijfel getrokken. Ondanks haar bezwaren wordt het rapport toch
gepubliceerd. Er staat in dat 'machtsmisbruik en seksuele intimidatie
niet zijn gebleken uit het onderzoek', mede omdat aangifte ontbreekt en
omdat de anonieme blogster zich niet heeft willen melden.

Sms-berichten van Kaag

De politieverklaring van de rechercheur dat hij een formeel
waarschuwingsgesprek met de man heeft gevoerd, was voor Bing onvoldoende
bewijs. De vrouw moet na de oplevering van het rapport plotseling al het
bewijsmateriaal zelf aanleveren aan de onderzoekers. De vrouw is daar
tot dan toe terughoudend in geweest, omdat het om zeer gevoelig, soms
persoonlijk materiaal gaat. De garanties van Bing en D66 zijn
flinterdun. De onderzoekers tonen bovendien opvallend veel begrip voor
de dader, van wie zij het 'voorstelbaar' vinden dat hij uitleg bleef
eisen over de afgekapte relatie.

Uiteindelijk krijgt de vrouw de 'vertrouwelijke bijlage' van het rapport
op 17 maart 2021 onder ogen, anderhalf uur voor het sluiten van de
stembussen voor de Tweede Kamerverkiezingen. Daarin staat wel degelijk
dat ook Bing tot de conclusie komt dat de man zich grensoverschrijdend
heeft gedragen. Die conclusie is mede gebaseerd op het nieuw
aangeleverde bewijsmateriaal.

Omdat het daarna oorverdovend stil blijft uit de partij en omdat Kaag na
het vertrek op 15 april van D66-Kamerlid Sidney Smeets - die zijn Tweede
Kamerzetel opgeeft na grensoverschrijdende berichten richting jonge
jongens - in de media zegt dat er in haar partij 'geen ruimte is voor
grensoverschrijdend gedrag', zoekt ze contact met de partijleider.

Het slachtoffer, 20 april 2021, 19.00 uur:
'Dag Sigrid, gezien je uitspraken in de pers, zeker ook weer afgelopen
week mbt 'we tolereren geen grensoverschrijdend gedrag', vraag ik mij af
of je op de hoogte bent van de discrepantie tussen de vertrouwelijke
delen en het publieke rapport? Het overleg met bestuur hierover vlot
niet bepaald. Ik lees graag je reactie.'

Sigrid Kaag, 21 april 2021, 10.18 uur:
Dag [naam vrouw], dank voor je bericht. Ik weet niet waar je op doelt.
Ik begrijp van de Partijvoorzitter dat er een proces loopt tussen partij
en jouzelf. Dat moet worden afgerond.'

Kaag lijkt op dat moment het vertrouwelijk rapport niet te kennen. Om
misverstanden te voorkomen, informeert het slachtoffer Kaag daarom zelf
over de conclusies over het 'grensoverschrijdende gedrag' van Van
Drimmelen.

Slachtoffer, 5 mei 2021, 10.40 uur:
'Beste Sigrid, waar ik op doel is dat in het vertrouwelijk deel staat
dat grensoverschrijdend gedrag jegens mij is aangetoond. De pleger is
bij jou bekend en lid van de partij. Tegelijkertijd doe je ferme
uitspraken in de media, dat dergelijk gedrag niet wordt getolereerd.'

Sigrid Kaag, 5 mei 2021, 19.26 uur:
'Dag [naam vrouw], ik begrijp van het bestuur dat alle contacten lopen
via de advocaten. Het is dus correct dat dit kanaal nu wordt gebruikt.
Ik begrijp dat advocaten (van Partij en jouw zijde) een oplossing
zoeken. Gr Sigrid'

In een schriftelijke verklaring verzekerde Kaag de leden van D66 eerder
deze week dat ze 'geen inzage had en heeft' in het vertrouwelijke
rapport. Veel leden concluderen daaruit dat Kaag niets heeft geweten van
het gedrag van Van Drimmelen.

Het slachtoffer voelt zich door dat beeld in een hoek gedreven en voelt
zich daardoor gedwongen om te reageren. Ze vecht voor eerherstel. Want
dat ze haar privacy wil beschermen, en anoniem wil blijven, wil niet
zeggen dat daarmee schaamteloos de waarheid geweld kan worden aangedaan,
vindt ze. Het enige wat zij wilde, is dat de partij zou erkennen dat er
wel degelijk sprake is geweest van grensoverschrijdend gedrag, zij heeft
nooit gewild dat de conclusies vertrouwelijk bleven en zelf
uitdrukkelijk toestemming gegeven aan Bing deze in de publieke
rapportage op te nemen.

'Nieuwe doofpot'

'Ik heb het gevoel dat de partij met een nieuwe doofpot komt', zegt de
vrouw over de reden om eenmalig commentaar te geven bij de Volkskrant.
Ze vreest dat de partijtop donderdag opnieuw met een bagatelliserende
verklaring komt over het gedrag van de man en het handelen van de
partij. En dat de verklaring voor de rest er vooral op is gericht om
Kaag en het huidige bestuur te redden, in plaats van dat er eindelijk
oprecht erkend wordt welke ernstige fouten zijn gemaakt. 'Het doet mij
pijn om te zien hoe de partij met woorden speelt om Kaag te beschermen',
zegt het slachtoffer. 'De reputatie van Kaag lijkt voor haar
belangrijker dan eerlijk toegeven wat er is gebeurd.' Tot nu duikt de
hele partijtop in haar ogen weg als die verantwoording moet afleggen.
'De D66-top lijkt nog niets te hebben geleerd', zegt ze.

Ook het bestuur gaat niet vrijuit. Toenmalig partijvoorzitter Anne-Marie
Spierings zei na het verschijnen van het Bing-onderzoek: 'Wie de moed
heeft om naar voren te stappen, moet altijd in goed vertrouwen veilig
een luisterend oor vinden en kunnen rekenen op een zorgvuldige
afhandeling.' Maar het slachtoffer klopte ook bij haar vergeefs aan om
hulp.

Partijvoorzitter Victor Everhardt stuurde haar deze woensdag pas een
e-mail: of ze diezelfde dag, of anders donderdagmiddag, twee uur vanuit
haar woonplaats naar Den Haag wilde rijden om met hem in gesprek te
gaan. Het was de eerste keer dat ze weer van hem hoorde sinds hij haar
vlak na zijn aantreden in november 2021 ook had doorgestuurd naar
advocaten. Het verzoek om nu plots wel te praten, komt bij de vrouw niet
oprecht over. 'Je kan als bestuur toch niet maanden en jaren niks van je
laten horen en dan twee dagen voor je ledenverklaring vragen of ik naar
Den Haag wil komen voor een gesprek?'

Bij de vrouw geeft het de indruk dat de enige reden voor de uitnodiging
is 'dat ze dan tenminste tegen de leden kunnen zeggen dat ze contact
hebben gehad met het slachtoffer.'

Eerherstel

En nu vreest de vrouw weer dat ze geen eerherstel krijgt. Ze zag hoe
partijprominenten de afgelopen dagen in diverse media toewerken naar de
verklaring van vandaag. Alexander Pechtold zei op Radio 1 dat in eerste
plaats niet gekeken moet worden naar Kaag maar naar het bestuur. 'Het
partijbestuur is eigenlijk de baas over de politiek', zei hij. Kaag is
nog niet zolang partijleider en het bestuur zit er ook nog niet zolang,
dus als er afgerekend moet worden dan is dat met het vorige bestuur.

De vrouw roept het huidige bestuur op om vandaag eerlijk te zijn. 'Ik
vroeg om vertrouwelijkheid om mijn naam te beschermen, ik vroeg niet om
een doofpot.' Haar maandenlange verzoeken om een rectificatie van de
eerdere suggesties van de partijtop dat Van Drimmelen zou zijn
vrijgepleit, zijn tot op heden niet gehonoreerd.

De erkenning is belangrijk voor haar, al was het maar dat de suggestie
dat zij een valse melding zou hebben gedaan over Van Drimmelen voor eens
en voor altijd weg is. 'Als je mijn naam googelt, wil ik niet dat
toekomstige collega's en werkgevers twijfelen over wat er is gebeurd.'
Erkenning is ook belangrijk voor haar om de zaak psychisch achter zich
te kunnen laten.

De idealen van de partij en de leden liggen haar nog altijd na aan het
hart. De enorme steun van de ruim 750 leden die in een open brief om
opheldering vragen, emotioneren haar. 'Daarvoor wil ik hen hartelijk
bedanken.'

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
'WAAROM IK DE SPIJTBETUIGING VAN FRANS VAN DRIMMELEN NIET GELOOF'

Frans van Drimmelen stelt in een schriftelijke verklaring dat hij
'verliefd' was en daarom 'domme dingen' heeft gedaan toen de vrouw de
verhouding met hem in 2015 afkapte. Terwijl de vrouw geen contact
wenste, 'heb ik te hardnekkig en soms bijzonder onaardig getracht een
dergelijk gesprek voor elkaar te krijgen. Ik heb daarbij soms ook dingen
gezegd waarvan ik besef dat ze dreigend zijn overgekomen.'

De lezing van de politie is een stuk strenger voor Van Drimmelen. Zijn
berichten kwamen niet alleen bedreigend over, maar waren dat ook. 'Uit
de bewijsstukken kwam stalkingsgedrag naar voren', staat in een
politieverklaring in het vertrouwelijke Bing-rapport. Het gaat onder
meer om 'intimiderende en dreigende tekstberichten en een voicemail. Een
intimiderend gesprek op straat en chanterende mails met intieme
informatie', aldus de rechercheur. 'Hij dreigde ook in het openbaar of
tijdens haar werk. Alles was er op gericht haar onder druk te zetten en
te dwingen tot contact'. De politie voerde een formeel
waarschuwingsgesprek met Van Drimmelen om de stalking en intimidatie te
stoppen. Onderzoeksbureau Bing concludeerde dat de man zich schuldig
heeft gemaakt aan 'grensoverschrijdende gedrag'.

Inmiddels biedt Van Drimmelen zijn 'oprechte verontschuldigingen' aan
het slachtoffer aan. Zij gelooft daar niets van. Zij is nog altijd bang
dat hij wraak zal nemen door haar publiekelijk zwart te maken en dat hij
contact zal blijven zoeken, onder meer door rechtszaken aan te spannen.

--------
(c) 2022 DPG Media B.V.