[D66] Vandrimmelant: Kaag was al een jaar op de hoogte

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Thu Apr 21 14:03:12 CEST 2022

Bron:   Volkskrant
DatumL  21 april 2022
Auteur: Avinash Bhikhie en Natalie Righton
Ref:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/slachtoffer-metoo-zaak-d66-ik-vroeg-om-vertrouwelijkheid-niet-om-een-doofpot~babdea38/

Kaag wist al een jaar van grensoverschrijdend gedrag:
'Ik heb vier keer om hulp gevraagd’

D66-leider Kaag is al zeker een jaar op de hoogte van de conclusies uit
een geheim gehouden onderzoeksrapport waarin staat dat voormalig
D66-prominent Frans van Drimmelen zich schuldig heeft gemaakt aan
grensoverschrijdend gedrag. Dat blijkt uit sms-verkeer tussen het
slachtoffer en Kaag uit de periode april en mei 2021, dat de Volkskrant
heeft ingezien.

Kaag heeft tot nu altijd volgehouden dat zij 'geen inzage’ heeft gehad
in het belastende vertrouwelijke rapport. Op aanvullende vragen over
haar rol als partijleider in de MeToo-zaak wilde Kaag de afgelopen twee
weken niet ingaan. Donderdagmiddag zegt D66 opheldering te verschaffen
over de rol van het bestuur in het verzwijgen van het
grensoverschrijdende gedrag van een partijprominent.

In de sms-berichten van 20 april 2021 en 5 mei 2021 attendeert de vrouw
Kaag op de conclusies van bureau Bing, dat begin 2021 onderzoek heeft
gedaan naar beschuldigingen van stalking en intimidatie door Van
Drimmelen jegens een vrouwelijke D66-medewerker. Op 24 februari 2021
concludeert Bing dat uit het onderzoek 'geen machtsmisbruik en seksuele
intimidatie was gebleken’. Wat Bing daar niet bij schrijft, is dat het
onderzoek daarna nog doorgaat. Drie weken later concludeert Bing in een
vertrouwelijke bijlage dat Van Drimmelen zich wel schuldig heeft gemaakt
aan grensoverschrijdend gedrag richting de oud-D66-medewerkster. Die
laatste conclusies zijn nooit met de buitenwereld gedeeld.

Oorverdovend stil

De vrouw vecht al een jaar voor het openbaren van de werkelijke
conclusie over het gedrag van Van Drimmelen. Zij heeft de vertrouwelijke
conclusies uit het Bing-rapport op 17 maart 2021 onder ogen gekregen,
anderhalf uur voor het sluiten van de stembussen voor de Tweede
Kamerverkiezingen. Maar omdat het daarna oorverdovend stil blijft uit de
partij en omdat Kaag na het vertrek van Sidney Smeets - die zijn
Kamerzetel opgeeft na grensoverschrijdende berichten richting jonge
jongens - in de media zegt dat er in haar partij 'geen ruimte is voor
grensoverschrijdend gedrag’, zoekt ze contact met de partijleider.

In het eerste bericht van 20 april 2021 wijst de vrouw Kaag 'op de
discrepantie tussen de vertrouwelijk delen en het publieke deel’ van het
Bing-rapport. Kaag antwoordt dat zij niet weet waar de vrouw op doelt en
verwijst de vrouw door naar de partijvoorzitter.

Twee weken later, op 5 mei 2021 om 10.40 uur, meldt zij zich opnieuw bij
Kaag en stelt helder dat 'grensoverschrijdend gedrag’ jegens haar is
aangetoond in het vertrouwelijke Bing-rapport. 'Pleger is bij jou bekend
en lid Vd partij.’ Diezelfde dag stuurt Kaag om 19.26 uur terug: 'Dag
[naam vrouw], ik begrijp van het bestuur dat alle contacten lopen via
advocaten. Het is dus correct dat dit kanaal nu wordt gebruikt. Ik
begrijp dat resp advocaten (partij en jouw zijde) een oplossing zoeken.
Gr. Sigrid.’

De vrouw treedt nu naar voren met de berichten, omdat zij vindt dat Kaag
en het partijbestuur rekenschap moeten afleggen voor wat haar de
afgelopen jaren is overkomen en welke ernstige fouten ook door hen zijn
gemaakt. De vrouw spreekt op anonieme titel omdat ze niet wil dat haar
naam in zoekmachines verbonden blijft met de zaak en omdat ze haar gezin
en carriere wil beschermen. Om die reden zag ze ook af van aangifte
tegen Van Drimmelen.

Teleurgesteld

Ze is teleurgesteld in haar oud-partijgenoten. 'Ik heb Kaag vier keer om
hulp gevraagd. Twee keer telefonisch in december 2020 toen zij een
onderzoek aankondigde, en twee keer per sms na het verschijnen van het
vertrouwelijk rapport van Bing’, zegt het slachtoffer.

Ook heeft zij partijvoorzitter Victor Everhardt vlak na zijn aantreden
in november 2021 gebeld om het over het vertrouwelijk rapport te hebben.
Everhardt erkent dat hij bekend is met de vertrouwelijke bijlage en zei
eerder deze week in gesprek te zijn met het slachtoffer. 'Dat is niet
waar. Ik heb Victor zelf vorig jaar gebeld voor een afspraak. Ook hij
heeft mij doorverwezen naar de advocaten.’

Niemand van D66, Kaag noch het bestuur, nam afgelopen week contact op om
te vragen hoe het met haar ging. Ze verwacht dat er donderdag excuses
zullen volgen, maar stelt vragen bij de oprechtheid ervan. De partij
vertoont weinig tekenen van zelfreflectie, vindt ze. Zo werden er
ondanks het rapport een jaar lang geen maatregelen getroffen richting
Van Drimmelen. Woensdag stelde de partij hem in staat zelf zijn
lidmaatschap op te zeggen. Ze lieten na hem te royeren, zegt het
slachtoffer. 'Ik heb dit allemaal nooit gewild. Maar ik voel me
gedwongen nu naar buiten te treden.’

--------
(c) 2022 DPG Media B.V.