[D66] Interview: Van Dissel (Wuhan Coronavirus 2019-nCoV #680)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sat May 29 11:37:50 CEST 2021

Bron:   NRC Handelsblad
Datum:  28 mei 2021
Auteur: Niki Korteweg, Pim van den Dool

Jaap van Dissel: 'Een vierde golf is onwaarschijnlijk'
Jaap van Dissel voorzitter Outbreak Management Team

De vaccinatiegraad neemt toe, Nederland klimt uit de coronacrisis. Jaap
van Dissel, voorzitter van het OMT, wordt voor zijn werk gelauwerd met
de Akademiepenning. En hij wordt ernstig bedreigd, door complotdenkers.
'Even de fiets pakken is er niet meer bij. Buitengewoon vervelend.'

Nederland versoepelt de coronamaatregelen steeds sneller, maar Jaap van
Dissel zelf was nog nooit zoveel vrijheid kwijt. De voorzitter van het
Outbreak Management Team (OMT) wordt sinds enige tijd ernstig bedreigd
door radicale complotdenkers, soms zelfs met de dood. Hij moet beveiligd
worden en kan niet meer spontaan z'n huis uit om een rondje te fietsen,
wat hij zo graag deed om te ontspannen. 'Dat is bepaald niet plezierig',
zegt hij. 'Maar als ik het m'n werk zou laten beinvloeden, dan zou ik
ermee stoppen.'

De narigheid in zijn priveleven staat in scherp contrast met de
positiviteit die Van Dissel momenteel op zijn werkterrein voelt. Komende
maandag krijgt hij de Akademiepenning uitgereikt van de Koninklijke
Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) voor 'de tomeloze energie
en bewonderenswaardige rust' waarmee hij de politiek in de crisis
adviseerde. Van Dissel krijgt de prijs op het moment dat Nederland
volgens hem echt in een 'andere fase' van de epidemie komt. Tijdens het
interview breekt zijn woordvoerder Harald Wychgel in om de nieuwste
cijfers te delen. '32 procent minder ziekenhuisopnames dan vorige week
Jaap!', zegt hij. Van Dissel veert op. 'Het daalt dus fors door.'

Is de crisis al bijna voorbij?

'Dat zou ik niet willen zeggen. Door het vaccineren zitten we in een
nieuwe, belangrijke fase. Maar er is nog een grote groep mensen niet
gevaccineerd, daar blijft sprake van een besmettingsrisico. Je wil een
stuk verder zijn met vaccineren voordat je het sein 'brand meester'
geeft.'

Nederland versoepelt snel, net als vorig jaar voor de zomer, waarna het
virus weer opleefde. Dreigen we dezelfde fout te maken?

'Ik denk dat de situatie nu echt anders is. Aan de afname van de eerste
golf lagen de strenge maatregelen ten grondslag en kwamen we qua
infecties heel laag. Wel was nog bijna iedereen gevoelig voor
besmetting. Nu zien we een daling door de opbouw van immuniteit, dat is
echt het effect van vaccinaties. Daardoor krijg je niet makkelijk een
nieuwe piek in de ziekenhuizen, dat zou raar zijn. Tenzij de immuniteit
na een vaccinatie heel kort duurt, maar dat lijkt zeker niet het geval.'

Welke risico's zijn er nog, vreest u een vierde golf?

'We moeten niet denken dat we er al zijn, of dat het niet nodig is om
ons nog te laten vaccineren. Als we erin slagen begin juli het merendeel
van de bevolking te hebben gevaccineerd, zoals het kabinet wil, dan
hebben we een mijlpaal bereikt. Dat neemt een groot deel van de
kwetsbaarheid weg en maakt een vierde golf onwaarschijnlijk.'

Zijn we in het najaar van alle maatregelen af?

'Covid zal onder ons blijven, dat kan bijna niet anders. Voor het
opheffen van de basisregels kan ik nu geen datum noemen, dat zou echt
uit de lucht gegrepen zijn. Grote vragen zijn nog: hoe lang werken de
vaccins, werken ze tegen alle varianten? Hoe lang is het virus in staat
varianten te maken? Dat is allemaal nog onbekend. Als de vaccinatiegraad
niet homogeen verdeeld is over het land, zullen er gebieden zijn waar
nog infectiehaarden kunnen ontstaan. Als die bij de meesten alleen tot
een neusverkoudheid of stevige griep leiden, en niet meer tot een
ziekenhuisopname, dan is overbelasting van de zorg en de IC-capaciteit
niet langer de grens.'

'We moeten dan een nieuw doel helder krijgen: wat willen we voorkomen?
Hoeveel besmettingen en welke ziektelast vinden we acceptabel? Griep
voorkomen we ook niet volledig elk jaar. Maar als de groep met
langdurige Covid-19-klachten te groot wordt, kan dat een extra reden
zijn de ziektelast omlaag te willen brengen.'

U krijgt maandag de Akademiepenning voor uw adviezen tijdens de crisis.
Knalde u thuis een flesje open om het te vieren?

'Nee (glimlacht). Ik heb 'm nog niet he? Dat neemt niet weg dat ik er
wel door geraakt ben. Ik krijg de prijs persoonlijk uitgereikt, maar ik
sta daar maandag echt als voorzitter van het OMT als geheel. Het is een
hele eer, want er is ook allerlei kritiek geweest.'

Voelt u eenzelfde waardering uit de samenleving?

'Nou, ik krijg allerlei reacties, van hele positieve tot werkelijk
bagger.'

Wat krijgt u aan positieve reacties?

'We krijgen bij het RIVM van alles toegestuurd, soms hele kunstwerken –
ik kreeg onlangs letterlijk 'een hart onder de riem', en een prachtig
stripboek. Of schoolklassen sturen ons tekeningen. Dat is leuk. Tegelijk
krijg ik ook heel vervelende mails.'

U krijgt allerlei verwensingen, bent lastiggevallen thuis, u wordt
bedreigd. Had u dat ooit zien aankomen?

'Nee, natuurlijk niet. Het gaat om een hele kleine groep waar ik liever
niet te veel over wil praten. Die koppelt het aan allerlei dingen die
helemaal niks met corona te maken hebben.'

Snapt u waar de vijandigheid vandaan komt?

'Covid-19 grijpt in op ieders persoonlijke leven, ik snap goed dat
mensen zich afvragen: zijn de maatregelen allemaal nodig? Maar de
personen die mij bedreigen begrijpen is voor mij niet mogelijk. Ze
pikken mij eruit omdat ik bekend ben, vermoed ik. Maar hun verhaal kan
ik niet volgen en vind ik waanzin.'

Kunt u nog veilig over straat?

'Je gaat geen situaties opzoeken. Even de fiets pakken is er niet meer
bij. Het is buitengewoon vervelend, ik hoop maar dat het tijdelijk is.'

Wat doet u nu om te ontspannen?

'Dan maar binnen fietsen op de hometrainer. Of met mijn zoon naar de
Formule 1 kijken.'

Uw Belgische collega Marc Van Ranst zit ondergedoken omdat een militair
hem iets wil aandoen. Bent u dan bang dat zo iemand doorrijdt naar
Nederland?

'Ik betrek dat niet op mezelf, ik vind het wel een zeer trieste situatie
voor hem. Dit kan natuurlijk niet in een democratie, dat bedreigen is zo
ondermijnend.'

Ligt u er wel eens wakker van?

'Nee, helemaal niet. Laat helder zijn: het is niet leuk. Ik kan wel
woedend worden, maar op de personen die mij bedreigen kan ik dat niet
richten. Als ik het tegen mezelf uit, word ik daar waarschijnlijk alleen
maar depressief van. Ik laat het over aan de mensen die erover gaan: de
recherche, het OM en de rechterlijke macht. Ik doe mijn werk nog steeds
met energie en enthousiasme, het heeft immers ook iets buitengewoon
interessants hoe het zich allemaal ontwikkelt. Ook dit waanzinnig
bizarre aspect.'

De Akademiepenning is een erkenning voor uw werk voor de bestrijding van
de pandemie. Wat zijn de belangrijkste lessen voor u?

'Er zijn er een heleboel. Een paar concrete: de bevoorrading van
beschermingsmiddelen wil je natuurlijk gewoon anders geregeld hebben in
Nederland of in Europa bij een volgende pandemie. Op het moment dat we
ze nodig hadden, waren die schaars. Hetzelfde geldt voor geneesmiddelen,
antibiotica bijvoorbeeld, en vaccins. Voor veel daarvan zijn we
uiteindelijk afhankelijk van China en India. Je zou faciliteiten moeten
hebben waar je voldoende kunt produceren voor Europa.'

Bent u tevreden over hoe de bestrijding is verlopen in Nederland?

'We hebben de doelen die gesteld zijn deels gehaald en deels niet. De IC
is overbelast geweest, de verpleeghuizen, de reguliere zorg. Maar het is
echt nog te vroeg om er veel over te zeggen. Je zult een vergelijking
moeten maken met andere landen, op economisch, maatschappelijk,
epidemiologisch en virologisch terrein. Een ander punt: in de zomer is
overgegaan van een centrale aanpak naar een regionale aanpak. Dat was
achteraf een minder gelukkige keuze en die is teruggedraaid.'

Critici zeggen: Nederland heeft vaak te laat en niet hard genoeg
ingegrepen, we hebben daardoor relatief veel doden en zieken gehad.

'Qua sterfgevallen moet ik dat toch ontkennen, dat is gewoon niet zo. We
staan in de ranglijst met het aantal doden per miljoen inwoners op
nummer 48, in Belgie is het geschat op ruim 2.000 per miljoen, het
dubbele.'

'Het is complex. Wij hebben bijvoorbeeld met Kerst strengere maatregelen
genomen, landen als Belgie, Portugal en Engeland niet, en zij hebben
daarna op het randje van de zorgcapaciteit gebalanceerd. Wij hebben niet
die extreme piek gehad. Dan zou je zeggen: dat hebben we aardig
aangepakt. Maar juist omdat die landen dan heftiger maatregelen moeten
treffen om het tij te keren, dalen hun cijfers daarna weer dieper dan
die van ons. Dat is een beetje de paradox.'

De naleving van de regels verslechterde bij de tweede en derde golf.
Heeft u daar voldoende op ingespeeld?

'We hebben in het najaar de maatregelen ingesteld gebaseerd op wat in
het voorjaar werkte. Dat was naief, die bleken toen minder te doen.'

Critici vinden dat nieuwe wetenschappelijke inzichten soms te langzaam
doordringen in de adviezen van het OMT. Afgelopen week noemde fysicus
Daniel Bonn het RIVM dat 'ene kleine Gallische dorpje' dat eindelijk
zijn verzet heeft gestaakt tegen de aerosolenhypothese, de verspreiding
van het virus via kleine druppeltjes. Wat zegt u daarop?

'Er is een verschil tussen de mogelijke achterliggende fysica en wat je
moet doen. De vraag voor het OMT is: welke maatregelen moet je nemen om
de infectie te bestrijden? We hebben gezien dat anderhalve meter afstand
en maatregelen tegen de grote druppels effectief zijn, in ziekenhuizen,
thuis, in allerlei situaties. De eerste uitbraak is daarmee snel omlaag
gebracht.'

'Met de fysici zijn we het eens over wat er gebeurt als je zingt of
schreeuwt of niest. Hoe dat zich vertaalt naar de medische
werkelijkheid, is nog onzeker. Grote druppels bevatten al snel duizenden
keren meer virus dan kleine. Er zijn altijd situaties te bedenken
waarbij overdracht via fijne mistdruppeltjes een rol kan spelen, maar
het gaat ons om praktisch bestrijden. Daarmee zul je niet alle gevallen
voorkomen, het is niet zwart-wit. Daarin laveren wij.'

U zou ook uit kunnen gaan van het voorzorgsbeginsel: we weten het niet,
dus laten we maar wel die mondkapjes adviseren, of die ventilatie
benadrukken.

'Dat ventilatie belangrijk is, staat al ruim een half jaar steeds op
mijn eerste slide in de technische briefing aan de Tweede Kamer. Het OMT
heeft dit verschillende keren besproken en concludeert dat we voor de
bestrijding deze aanpak moeten kiezen. Ik ben niet dogmatisch, ik denk
niet dat nevels nooit een rol spelen, in bepaalde situaties zeker zoals
bij bepaalde handelingen in het ziekenhuis of in kleine, drukke ruimtes,
en daar kun je extra maatregelen treffen, maar in de brede aanpak niet.

Wilt u geen twijfel tonen?

'We benoemen continu dat er onzekerheden zijn. Maar je moet wel tot een
duidelijk beleidsadvies komen: wat moet je doen om het overgrote deel
van de infecties te voorkomen. Er zit een hierarchie in die basisregels.
Thuisblijven bij klachten is het belangrijkst. Recent is weer
geconcludeerd dat circa 88 procent van de besmettingen zich voordoet in
de fase waarin iemand klachten heeft. Een minderheid, tot 12 procent, is
pre- of asymptomatisch, die hebben nog geen klachten, dus hoeven niet
thuis te blijven. Daarvoor zijn anderhalve meter afstand houden en
persoonlijke hygiene de belangrijkste maatregelen. Vervolgens heb je
maatregelen als het advies om drukte te vermijden, waarmee je
ventilatieproblemen in gebouwen ook omzeilt. Als dat allemaal niet kan,
kom je bij persoonlijke beschermingsmiddelen, zoals mondkapjes, voor de
afdekking van een rest-risico. Maar als je erin slaagt om de
besmettingsbron te isoleren, krijg je de R al onder de 1.'

Dat gaat uit van een ideale wereld, maar velen houden zich niet meer aan
die regels. Dan moet je misschien toch meer nadruk leggen op algemene
maatregelen als ventileren.

'Dat zou kunnen. Maar de essentie is: waarom houden we ons niet aan de
basismaatregelen? Je brengt anderen in gevaar als je ziek bent en toch
de deur uitgaat. Uit enquetes leren we dat bijna 40 procent dat doet,
dat is gewoon te veel. Daar moeten we elkaar op aankijken. Ik denk toch,
het blijven hameren op die maatregelen, hoe rigide het ook klinkt, dat
is de essentie van de aanpak.'

--------
(c) 2021 Mediahuis