[D66] Prikken wat de pot schaft, anders sta je achteraan de rij (Wuhan Coronavirus 2019-nCoV #681)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sat May 29 11:49:45 CEST 2021

Bron:   Algemeen Dagblad
Datum:  28 mei 2021
Auteur: Annemieke van Dongen

Prikken wat de pot schaft, anders sta je achteraan de rij:
efficient of oneerlijk?

Leeftijd is de belangrijkste bepaler van het merk vaccin dat je krijgt.
Dat toeval is voor sommige mensen die AstraZeneca of Janssen krijgen
slecht te verkroppen. 'De overheid zou de beeldvorming moeten omdraaien.
Als je Janssen neemt, ben je al na een prik beschermd. Dan kun je al in
juni naar een festival', stelt Danielle Timmermans, hoogleraar
risicocommunicatie en volksgezondheid.

'Yes, mijn vaccinatie-uitnodiging!', dacht Karin de Jong (53) uit Leiden
toen ze zaterdag haar post uit de brievenbus haalde. 'Maar toen keek ik
nog eens goed en zag ik dat ik Janssen zou krijgen. Dat durf ik niet. In
Belgie en de VS zijn daar vrouwen aan overleden. Ik heb een dochter van
11, stel dat mij dat overkomt?' Ze baalt. 'Ik wil graag gevaccineerd
worden. Als ik een jaar eerder of twee jaar later was geboren, had ik
Pfizer gekregen, net als de meeste Nederlanders. Dat vaccin heeft ook
nog eens een hogere beschermingsgraad.'

Helaas voor de Leidse: ze kan niet kiezen welk merk vaccin ze krijgt.
Vanwege de efficientie 'prikken we wat de pot schaft', zoals minister
Hugo de Jonge van Volksgezondheid het zelf verwoordt. Wekelijks krijgen
we varierende hoeveelheden vaccins geleverd van vier verschillende
fabrikanten, die volgens hem voorlopig allemaal keihard nodig zijn om de
coronapandemie te bestrijden.

Op geboortejaar

Nu de meeste voorrangsgroepen (zoals zorgmedewerkers, mensen met
medische indicatie en ME'ers) zijn ingeent, is geboortejaar bepalend
voor wie welk vaccin krijgt. 'Alle vaccins die we in Nederland gebruiken
zijn goed en beschermen tegen Covid', verklaart Susan van den Hof van
het RIVM. 'Naast het advies van de Gezondheidsraad kijken we vooral naar
de voorraad vaccins en wie er aan de beurt is om gevaccineerd te worden.
We vaccineren van oud naar jong.'

Karin de Jong valt onder de eerste leeftijdsgroep die toevallig het
Janssen-vaccin krijgt, omdat er net een flinke voorraad werd geleverd
toen die aan de beurt was: de geboortejaren 1967 en 1968. Net zoals de
leeftijdsgroep 60 tot 64 jaar (bouwjaar 1956 t/m 1960) door een
samenloop van omstandigheden AstraZeneca toebedeeld heeft gekregen.

In opspraak

Voor een deel van de mensen uit die groepen is dat toeval moeilijk te
verkroppen. Beide vaccins kwamen eerder in opspraak vanwege een zeer
zeldzame maar ernstige bijwerking, sinustrombose, die vooral jongere
vrouwen lijkt te treffen. Na een tijdelijke prikstop besloot minister De
Jonge op advies van de Gezondheidsraad dat AstraZeneca voortaan naar
60-plussers ging. Voor het Janssen-vaccin, waarbij de bijwerking nog
zeldzamer is, legde hij geen leeftijdsgrens op. 'Het risico als je
corona krijgt op gezondheidsschade, ziekenhuisopname of zelfs de dood is
vele malen groter dan de zeer zeldzame ernstige vorm van sinustrombose
bij jongere vrouwen', aldus zijn woordvoerder.

Die rationele afweging kan niet iedereen overtuigen. Zo hebben meer dan
15.000 60-plussers een petitie ondertekend waarin ze het kabinet vragen
om een ander vaccin dan AstraZeneca. De 61-jarige Marion de Gruijl uit
Dordrecht durft bijvoorbeeld haar coronavaccinatie niet te halen omdat
in haar familie stollingsziekten voorkomen. 'Mijn moeder heeft
longembolieen gehad, mijn broer heeft er hart- en hersenschade door
opgelopen', vertelde ze eerder in deze krant. 'Ik wil dolgraag ingeent
worden. Maar AstraZeneca durf ik niet aan.'

'Geef alternatief'

Volgens ic-arts Diederik Gommers moet er een oplossing komen voor 'de
grote groep vrouwen tussen 60 en 65 jaar die moeite heeft met het vaccin
van AstraZeneca'. 'Het is vreselijk dat die mensen ziek worden en
overlijden. Ik wil zo graag dat die groep ook gevaccineerd wordt, dat ik
zou zeggen: geef die mensen een alternatief als ze angstig zijn', zei
hij maandag in deze krant.

Danielle Timmermans, hoogleraar risicocommunicatie en volksgezondheid
aan de VU in Amsterdam, is het eens met de ic-arts. Zij vindt dat de
overheid zelf onrust heeft gezaaid met slechte communicatie over de
risico's en baten van de vaccins. 'Het is volkomen ongeloofwaardig dat
een vaccin voor iemand van 59 niet veilig is en vanaf 60 wel. Mensen
horen bovendien dat buurlanden andere leeftijdsgrenzen hanteren.'

Ook zij pleit er daarom voor om mensen die een bepaald vaccin echt niet
willen een alternatief aan te bieden. 'Anders laten zij zich misschien
helemaal niet inenten. Of zijn ze pas maanden later aan de beurt, als
alle andere groepen geweest zijn. Al die tijd lopen zij nog risico op
corona. Deze mensen mogen niet opdraaien voor fouten die de overheid
heeft gemaakt.'

Veegrondes

Deze mensen toch Pfizer of Moderna aanbieden, hoeft volgens de
hoogleraar niet te betekenen dat anderen daardoor langer op hun
vaccinatie moeten wachten. Ze wijst erop dat genoeg Nederlanders wel
staan te springen om een AstraZeneca- of Janssen-prik. Zeker als ze
daarmee eerder aan de beurt zijn. 'Kijk naar Prullenbakvaccin.nl, waar
huisartsen overtollige AstraZeneca-vaccins aanbieden: daar staan mensen
voor in de rij. Zes op de tien Nederlanders wil best met AstraZeneca
worden ingeent, blijkt uit een peiling. De overheid zou de beeldvorming
moeten omdraaien door de voordelen te benadrukken. Als je Janssen neemt,
ben je al na een prik beschermd. Dan kun je al in juni naar een
festival.'

Minister Hugo de Jonge stelt in een reactie dat er nog steeds een tekort
is aan vaccins. 'Veegrondes met andere vaccins zijn daarom nu niet aan
de orde', laat hij weten via een woordvoerder. 'Ons advies blijft: neem
het eerste vaccin dat je krijgt aangeboden.' Wie dat niet doet, staat
volgens hem achteraan in de rij. Pas als alle zestigers hun tweede dosis
hebben gehad, wordt AstraZeneca wellicht aangeboden aan jongeren die
eerder gevaccineerd willen worden, stelde hij onlangs in de Tweede
Kamer. Daarom heeft hij de Gezondheidsraad gevraagd om te onderzoeken of
de leeftijdsgrens voor AstraZeneca weer kan worden verlaagd.

--------
(c) 2021 DPG Media B.V.