[D66] Interview met maaksters Kaag-documentaire

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sat Jul 3 13:36:11 CEST 2021

Bron:   NRC Handelsblad
Datum:  2 juli 2021
Auteur: Bart Hinke, Karel Smouter

'Dit soort hetze-achtige campagnes, daar gaat onze Kaag-documentaire
ook over'
Shuchen Tan & Monique Busman - De makers van de documentaire over
D66-leider Kaag reageren op de ophef over hun werk. 'Wij hebben nooit
enige vorm van invloed ervaren.'

Nee, natuurlijk zouden ze die autogordel nooit echt in hun documentaire
laten monteren. 'We zeiden de dag na de voorvertoning al tegen
D66-mensen: dit is een non-starter', zegt VPRO-regisseur Shuchen Tan
(54) van Sigrid Kaag: van Beiroet tot Binnenhof. 'Gaat niet gebeuren. En
is ook niet gebeurd.'

De scene waarin minister Kaag (Buitenlandse Zaken, D66) op de achterbank
van haar dienstauto geen gordel om had, vonden haar woordvoerders geen
best beeld. Haar campagneteam maakte zich daar druk over, bleek dinsdag
uit documenten die openbaar waren gemaakt met een beroep op de Wet
openbaarheid van bestuur (Wob). Opvallender nog was dat producent De
Familie liet onderzoeken of er achteraf een gordel in de film 'geshopt'
kon worden. De producent zocht contact met een productiebedrijf of deze
manipulatie technisch haalbaar zou zijn.

Producent Monique Busman (55): 'We werden behoorlijk lastiggevallen door
Kaags team. En ik wilde er vanaf. Dus toen liet ik ze zien: kijk,
jongens, ik heb er alles aan gedaan, maar het kan niet. En de scene
blijft erin.' Ja, zegt ze, 'ik heb gebeld naar dat bedrijf. Maar dat dit
serieus was, geloof je toch niet?'

Wat als dit bedrijf had gezegd: Geen probleem, die gordel komt erin.

Busman: 'Natuurlijk gingen we dat niet doen. Dan had ik D66 gemaild: je
kan ervan maken wat je wilt, maar dit is onze film. Nu lees je in de
kranten: 'Ze hebben er een gordel in willen shoppen'. Doe normaal, denk
ik dan! Natuurlijk niet.'

De kwestie tussen de documentairemakers en de beinvloeding van hun film
door D66 en het ministerie van Buitenlandse Zaken liep deze week hoog
op. Hoewel tot nog toe de VPRO het woord over de kwestie voerde, willen
regisseur Tan en producent Busman een keer zelf hun verhaal vertellen.
Tan: 'Dit was geen onschuldig wobverzoekje dat toevallig bij GeenStijl
uitkwam. Dit is een bredere campagne. En het cynische is: onze film gaat
daar deels over. Over hoe dit soort hetze-achtige campagnes een soort
modus operandi zijn geworden. Kaag heeft daar al drie jaar mee te maken.
Wij nu ook.'

De wobdocumenten roepen legitieme vragen op. Is dit een integer product?

Tan: 'Ja, de film is integer. Ik sta er nog steeds helemaal achter. Wij
hebben drie jaar lang gefilmd en hebben in al die jaren nooit enige vorm
van invloed ervaren. Ik had alleen elke week een telefoontje met Kaags
woordvoerder over haar agenda. Vervolgens vertelde ik waar we allemaal
bij wilden zijn.'

Busman: 'Eigenlijk gaat de discussie alleen over de 48 uur tussen de
voorvertoning op 7 december en het moment dat onze film op slot ging, op
9 december. Toen ging het er verhit aan toe.'

In de gewobde mails staat hoe u het team rond Kaag adviseert te doen
alsof Kaag de film niet van te voren gezien heeft. Waarom stelt u een
leugen voor?

Busman geeft aan dat zij die suggestie inderdaad gedaan heeft. 'Maar wat
je niet in die mails leest, is de emotie waar zo'n suggestie uit
voortkomt. Het werd een optelsom: ze hadden al die suggestie gedaan om
die autogordel eruit te krijgen. Toen zei ik: jongens, maak je toch niet
zo druk. Treed er mee naar buiten. Zeg bijvoorbeeld: 'Jongens, ik heb
die film gezien: zo stom, ik had mijn autogordel niet om'. Zeg voor mijn
part dat je de film niet gezien hebt. Dan kan je er afstand van nemen.'

Hoeveel invloed had Kaag?

Tan: 'Je moet je voorstellen: wij gaan te werk als fly on the wall. Dat
betekent dat Kaag de hele dag een zender in haar blouse heeft zitten.
Ook als we niet filmen. Van die momenten, als ze bijvoorbeeld op de wc
tegen een collega praat, moet je kunnen zeggen: dit komt er niet in. Na
de voorvertoning zijn een aantal van dat soort momenten uit de film
gehaald. Maar het gesprek van Kaag met Edo Spier [waarin de D66-coryfee
haar oproept zich te kandideren voor het partijvoorzitterschap] heeft de
film bijvoorbeeld wel gehaald. Ze vonden het niet heel fijn, maar ze
zijn daar niet voor gaan liggen. Dat had gekund. '

Kaag was niet kinderachtig, zei u in een radio-interview. Uit de mails
blijkt: in haar naam is wel degelijk kinderachtig gedaan.

Tan: 'Je moet een goed onderscheid maken tussen wat die woordvoerders
doen en wat je hoofdpersoon doet. Twee verschillende krachten. Bij dit
soort viewings , zoals bij elke documentaire, worden hele brede
gesprekken gevoerd. Dat krijg je allemaal niet mee als je denkt dat alle
interactie dat ene mailtje is geweest. Er zijn hele gesprekken over
gevoerd. Natuurlijk zeiden we over die gordel: wat een onzinnig idee,
gaan we niet schrappen, die scene is te belangrijk. Was ie eruit
gehaald, dan had je kunnen zeggen: ze hebben invloed uitgeoefend. Dat
gedoe met de gordel is niet een bewijs dat ze invloed hebben
uitgeoefend. Ze proberen het wel, natuurlijk, dat is hun vak. Maar dat
betekent niet dat we hebben toegegeven op al hun punten.'

Dat Kaag aan Esther Ouwehand (Partij voor de Dieren) refereert met 'dat
mens' haalde de film niet. Dat is toch tegemoetkomen aan een verzoek om
Kaags imago te bewaken?

Tan: 'Je ziet nog steeds eerst beelden van Ouwehand die Kaag aanvalt in
de Kamer en daarna Kaag die daarover zichtbaar geirriteerd is. Misschien
is dit juist wel mooier, toch? Dat je de irritatie wel ziet, maar niet
hoort?'

Busman: 'Alleen de naam is eruit gehaald. Voor de rest is het in tact
gebleven. Er is niet niets van over gebleven. Er is een naam uitgehaald,
Ouwehand. En de kwalificatie 'dat mens'.'

Tan: 'Het gaat mij niet om de namen, het gaat om de interactie tussen de
minister en een lastige Kamer.'

Busman: 'Vrouw van de wereld heeft ineens te maken met gedoe in de
Kamer.'

Tan: 'Ik denk veel meer in scenes, in interacties tussen mensen. Ik kijk
meer als een antropoloog dan als een nieuwsjournalist die wil weten: wie
was dat dan? Zo denk ik niet, zo kijk ik ook niet.'

Er is ook een shot geschrapt waarin het leek alsof Kaag in Niger
champagne ingeschonken kreeg. Nu zien we alleen glazen staan.

Tan: 'Er zullen best filmmakers zijn die bij zo'n champagnescene denken:
dat laat ik zo staan, dat vind ik lekker. Maar zo'n filmmaker ben ik
niet. Je hebt ook een soort van integriteit naar je hoofdrolspeler. In
de zin dat ik iemand niet wil schaden.'

Busman: 'Voor de duidelijkheid: we bedoelen hier niet 'we willen niet
schaden omdat D66 dat niet wil'. Zo is het niet.'

Zou u nog eens zo'n politieke documentaire maken?

Tan: 'Het is niet dat ik denk: leuk, laten we beginnen. Maar ik vind dat
het een taak is voor de NPO om dit te doen. Wat weten wij nou van onze
politici? We weten niets van Mark Rutte. Waarom laat die man zich niet
zien? Ja, hij is natuurlijk heel slim, hij zegt tegen zijn omgeving:
'Niet doen!' Kaag was in die zin niet ervaren als politicus. Die dacht:
leuk, gaan we doen.'

--------
(c) 2021 Mediahuis

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Bron:  Algemeen Dagblad
Datum: 3 juli 2021

Makers Kaag-docu: 'We zijn slachtoffer van een hetze'

De VPRO-documentaire Sigrid Kaag: van Beiroet tot Binnenhof is ondanks
de bemoeienissen van het team rond Kaag integer. Dat zeggen de maker en
de producent van de documentaire in een interview in NRC.

[...]
bij wilden zijn', zegt VPRO-regisseur Shuchen Tan (54) tegen de krant.

Producent Monique Busman (55) laat weten dat vooral de 48 uur na de
voorvertoning van de documentaire er 'verhit' aan toe ging. Uit het
e-mailverkeer dat toen plaatsvond - en dat door Geenstijl is opgevraagd
- kwam naar voren dat D66 zich wel degelijk heeft bemoeid met de
documentaire, terwijl minister Arie Slob (Media) eerder had aangegeven
dat de partij geen invloed op de film heeft gehad.

Zo was er onder andere kritiek van de woordvoerders van Kaag op het
beeld waarin ze zonder gordel om te zien was in haar dienstauto. Er werd
zelfs een bedrijf benaderd om te onderzoeken of die gordel er in
gemonteerd kon worden. Maar volgens Tan en Busman zouden ze het nooit
hebben toegestaan als dat uiteindelijk wel technisch mogelijk was.

'We zeiden de dag na de voorvertoning al tegen D66-mensen: dit is een
non-starter', aldus Tan over die scene in NRC. 'Gaat niet gebeuren. En
is ook niet gebeurd.' Busman: 'We werden behoorlijk lastiggevallen door
[...]

betekent niet dat we hebben toegegeven op al hun punten', zegt Tan.
Producent Busman geeft toe dat ze het team rond Kaag adviseerde te doen
alsof Kaag de film niet van te voren heeft gezien. 'Maar wat je niet in
[...]

Volgens Tan zijn zij nu slachtoffer geworden van een hetze, waar Kaag al
langer mee te maken heeft. 'Dit was geen onschuldig Wob-verzoekje dat

(c) 2021 DPG Media B.V.