[D66] Column Kaag: Intimiderende retoriek kan politici in gevaar brengen

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sat Jul 3 13:08:04 CEST 2021

Bron:   Volkskrant
Datum:  28 juni 2021
Auteur: Sigrid Kaag

Intimiderende retoriek kan politici in gevaar brengen
In het formatiedebat van vorig week werd Sigrid Kaag door Geert Wilders
beticht van 'IS-sympathien'. Ze reageerde als gebeten. Nu stelt ze: de
Tweede Kamer mag geen strijdtoneel worden 'van tribalisme,
verdachtmaking en verbittering'.

Informateur Mariette Hamer verbaasde met haar oproep tot een beetje meer
vrolijkheid in de formatie. Het werd door sommigen weggezet als
onmachtig in een tijd die grote ernst en een gevoel van urgentie vraagt
van alle politici in Nederland. De ­klimaatcrisis heeft uiteraard weinig
weg van vrolijkheid, de tekorten in het onderwijs worden inderdaad niet
weggewerkt door vrolijkheid, Nederland wint niet plotseling aan statuur
in Europa als politici weer eens wat vrolijker zijn.

Maar bij velen raakte de oproep van Hamer wel een snaar. Ik verstond
deze als een vraag aan de volksvertegenwoordiging in het verlengde van
de analyse van Herman Tjeenk Willink in zijn eindrapport als verkenner.
Hij schreef: 'De democratische rechtsorde is gebaseerd op vertrouwen en
matiging. Het lijkt er echter op dat vertrouwen en matiging hebben
plaatsgemaakt voor wantrouwen en escalatie.' Vertrouwen is altijd beter
dan wantrouwen. Begrip voor elkaar, geduld, de bereidheid om te
luisteren voordat je spreekt-het is essentieel voor de gezondheid van de
democratie.

Verbijstering

Zoals de Fransen het zo goed zeggen: c'est le ton qui fait la musique.
Met verbijstering, zorg maar ook teleurstelling heb ik gezien hoe in de
Tweede Kamer de toon op de flanken is geradicaliseerd. Een
bevolkingsgroep wordt gelijkgesteld aan 'gif' door de leider van de PVV,
Geert Wilders. Een ambtenaar wordt geintimideerd met de roep om haar
ontslag door een Kamerlid van Baudets Forum voor Democratie. De ene
linkse volksvertegenwoordiger maakt de ander uit voor 'beschonken
komkommer'. Escalatie en aantijging zijn de mode. Zonder enig gevoel van
verantwoordelijkheid voor feiten. Laat staan voor de veiligheid en
integriteit van de ander.

Intimiderende en beledigende retoriek, vermenigvuldigd via sociale
media, kan individuele politici en mensen in het publieke oog in gevaar
brengen. Maar ik maak mij vooral zorgen over de veiligheid van gewone
mensen. Studies laten zien dat de anti-moslimretoriek van Donald Trump
in 2016, na versterking door sociale media, het aantal anti-moslim 'hate
crimes' met eenderde heeft doen toenemen. Nadat Trump corona 'het
Chinese virus' begon te noemen, werd direct een stijging waargenomen in
het aantal anti-Aziatische haatincidenten.

Waardig weerwoord

Wat leiders zeggen doet ertoe. Woorden doen ertoe. Woorden kunnen
verwonden en vernietigen, maar ook helen en beschermen. Daarom is het
waardige weerwoord ­essentieel. Dat is niet makkelijk. Hier ga ik ook
bij mezelf te rade. Er zijn situaties in de Kamer waarvan ik achteraf
denk dat ik dat anders had willen doen. Dan blijkt dat in de hitte van
de strijd de goede voornemens zijn gesneuveld. Dat gebeurde bijvoorbeeld
in het laatste formatiedebat, toen Geert Wilders mij beschuldigde van
sympathie voor de terroristen van IS. Ik was zo geschokt en boos dat ik
hem antwoordde met een ad hominem verwijzing naar de peilingen.

Goed voorbeeld doet goed volgen. Vertrouwen en matiging in de politiek
tempert escalatie en polarisatie in de samenleving. Als de Tweede Kamer
mensen wil dienen, moeten wij ons als parlementariers op een andere
manier tot elkaar verhouden. Dat kunnen we deels zoeken in structurele
veranderingen. Maar de kern van de verandering ligt in het gedrag van de
politiek zelf.

De essentie van politiek is voor mij de kunst van het luisteren naar
anderen. Het respect en het fatsoen op kunnen brengen om de ander niet
bij voorbaat te verdenken. Iedereen wil een beter land, iedereen wil een
betere toekomst. Wat dat betekent en hoe we daar komen is een strijd van
mensbeelden, maatschappijbeelden en idealen. Maar het mag en kan geen
strijd worden van tribalisme, verdachtmaking en verbittering. Waar
extremen tegenover elkaar komen te staan, komt de democratie zelf in
gevaar.

Als we dat willen voorkomen - en dat moeten we willen - is daar
welwillendheid voor nodig. Empathie. Vertrouwen, matiging, en ja,
misschien ook wel een beetje vrolijkheid.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Wilders vs. Kaag: 'Ik veracht Uw daden, ongelovelijk diep'

In het formatiedebat in de Tweede Kamer van vorige week woensdag kwam
het tot een felle confrontatie tussen Wilders en Kaag. Op zich niets
nieuws, want de PVV-voorman kiest haar vaker als doelwit. Zo noemde hij
haar eerder al eens een 'verrader' omdat ze een hoofddoek droeg bij een
bezoek aan Iran. Kaag op haar beurt vervolgt de tactiek van haar
voorganger Alexander Pechtold door bij Wilders in de tegenaanval te gaan
en het er niet bij te laten zitten.

In het debat richtte Wilders zich tot het duo Kaag/Rutte: 'U meneer
Rutte, gaat straks samen met mevrouw Kaag, ISIS-terroristen naar
Nederland halen met de smoes dat ze hier een proces zullen krijgen,
terwijl iedereen weet dat ze na maximaal een jaar weer op straat staan
en dat daarmee onze straten onveilig worden.'

Rutte: 'Dat is allemaal lariekoek.'

Wilders: 'Als ik vind dat Kaag sympathie heeft voor ISIS, dan heeft ze
daar sympathie voor.'

Kaag: 'Het moet soms heel gemakkelijk zijn om Geert Wilders te zijn.
Want u gooit de meest verwerpelijke aantijgingen de lucht in, u herhaalt
dat op Twitter, u neemt geen enkele verantwoordelijkheid en u weet niet
wat u doet met de integriteit en levens van mensen. Ik veracht uw
woorden. En ik zeg dit met alle kracht die ik heb.'

Wilders: 'En ik zeg tegen mevrouw Kaag dat ik haar daden veracht,
ongelooflijk diep.'

--------
(c) 2021 DPG Media B.V.