[D66] Opschalen *mag niet* van VWS (Wuhan Coronavirus 2019-nCoV #303)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Thu Sep 10 14:07:07 CEST 2020

Bron:   Algemeen Dagblad
Datum:  10 september 2020
Auteur: Frank Hermans, Maarten van Ast

Geen nieuwe coronatest mogelijk in 86 van de 100 posten in
Nederland: laboratoria overbelast

Een coronatest laten afnemen is op dit moment vrijwel onmogelijk. 86 van
de 100 teststraten in Nederland zijn op dit moment overbelast, meldt de
landelijke GGD. Het was niet eerder zo druk bij de verschillen
testraten.

Nog maar vier locaties hebben de komende 48 uur nog voldoende plek,
aldus de overkoepelende organisatie GGD GHOR Nederland. Tien andere
locaties zitten bijna volgeboekt voor de komende twee dagen. Op de
overige negentig locaties is het voorlopig haast niet mogelijk om een
afspraak te maken. Als een plek over 48 uur vrijkomt, is die heel snel
gereserveerd. 'De plekken worden sneller volgeboekt dan er nieuwe
plekken bijkomen. Er is meer vraag dan aanbod', aldus de
GGD-organisatie.

Het grootste probleem zit volgens een woordvoerder bij de laboratoria.
'Het is geen kwade wil, maar er is te weinig capaciteit om te testen in
de laboratoria. Dan heeft het ook geen zin om de testen af te nemen Ze
stelt dat het probleem bij het ministerie van Volksgezondheid ligt. 'Wij
hebben het aantal testen landelijk verhoogd van 100.000 twee weken
geleden naar 180.000 nu, maar te horen gekregen dat verder opschalen
niet meer mag. De testcapaciteit in de teststraten zouden we nog wel
kunnen ophogen, daar zit het probleem niet.'

Het ministerie is vooralsnog niet beschikbaar voor commentaar.

Uden

De GGD's in Nijmegen en Tiel zitten tot en met komende zondag vol, meldt
de GGD Gelderland-Zuid op de eigen website. Geprobeerd wordt mensen die
een coronatest aanvragen, buiten de regio te laten onderzoeken, waar wel
nog plek is. Geneeskundestudent Amanda Dekker wilde zich ook in Nijmegen
laten testen, maar kreeg te horen dat ze moest uitwijken naar Uden.
'Terwijl ik geen auto heb. Ik woon in een huis met acht studenten, van
wie er twee al corona hebben. Ik heb milde klachten, en moet eigenlijk
snel getest worden, maar dat lukt dus niet eerder dan zaterdag. En dan
ook nog in Uden, bijna 40 kilometer verderop. Hoe moet ik daar komen?'

Ondertussen besluiten steeds meer meer scholen en zorginstellingen hun
personeel te laten testen bij commerciele laboratoria, om zo toch snel
een uitslag te hebben. Hoewel prijzig, is het wel goedkoper dan het
inhuren van vervangend personeel voor medewerkers die met klachten thuis
wachten op een plekje bij de GGD. Minister de Jonge (Volksgezondheid)
heeft de Kamer toegezegd te bekijken of beroepsgroepen zoals de zorg en
onderwijs voorrang kunnen krijgen bij de GGD's. Daarover zou 'op korte
termijn' een besluit moeten worden genomen, aldus een woordvoerder.

--------
(c) 2020 DPG Media B.V.