[D66] Kijktip: Stevo Akkerman's angst

R.O. jugg at ziggo.nl
Fri Nov 6 02:48:58 CET 2020

(Het is weer raak: insomnia. Een thema wat ik ook aansnijd in
Nachtspalk: angst. Toeval of niet: twee honden aan het eind in deze
aflevering. De drie angsten van Paul Tillich worden genoemd *). Marc de
Kesel ken ik nog van een bezoek aan een filosofiecafé. Hij kon het niet
laten om elke minuut in z'n boekpresentatie het woord God te laten
vallen. Deze serie is dan ook van de EO.)

https://www.npostart.nl/waar-ben-je-bang-voor/05-11-2020/VPWON_1320350

Waar ben je bang voor?

Vandaag 23:00 - Seizoen 2020 Afl. 1 - Alle angst is angst voor de dood

Meer dan een miljoen mensen in Nederland kampen met een angststoornis,
maar angst komt nog veel meer voor dan uit die cijfers blijkt. Soms voor
hele concrete dingen waarvoor het logisch is bang te zijn. Het is ook
menselijk om existentiële angst te hebben, angst voor het bestaan. Stevo
Akkerman zoekt met een aantal deskundigen, denkers en dichters naar hoe
die angst ons leven kan bepalen. En hoe angst voor het leven en angst
voor de dood met elkaar te maken hebben. Ook worden we in korte
dramascènes meegenomen op een ontdekkingstocht door onze angsten.

*)
https://ehyde.wordpress.com/2019/08/26/paul-tillich-on-the-3-forms-of-anxiety/