[D66] Onzichtbaar in filosofisch opwindende tijden

R.O. juggoto at gmail.com
Tue Nov 3 19:43:03 CET 2020

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/11/02/onzichtbaar-in-filosofisch-opwindende-tijden-a4018359

  (On)zichtbaar in filosofisch opwindende tijden

Er gebeurt zoveel in de wereld, er wordt zoveel informatie over mijn
arme hoofd heen gekieperd, en ik heb individueel zo weinig invloed op de
gang van zaken; ik word er een beetje balorig van.

‘Balorig?’ moppert de snibbige engel die op mijn laptop zit. ‘Hoe oud
ben je helemaal?’ De zwoele engel op mijn nachtkastje suggereert een
reisje naar de Bahama’s, mondkapje af, en dan iets doen met rum in een
kokosnoot. Laat de mensheid maar in haar eigen sop gaar koken. Maar de
snibbige engel wint in mijn leven altijd van de zwoele en dus buig ik me
gehoorzaam over de vragen van dit roerige tijdsgewricht.

Eerlijk gezegd zit er ook best iets opwindends aan de grote kwesties die
voor ons liggen. De manier waarop macht en kennis zich tot elkaar
verhouden is een filosofisch onderwerp, en het zijn filosofisch
opwindende tijden. De filosofie ligt op straat, letterlijk, want alle
demonstraties, discussies en protesten zijn filosofisch van aard. Er is
rechtsfilosofische opwinding over de verhouding tussen staat, recht en
moraal. Er is wetenschapsfilosofische opwinding over zekerheidsclaims in
de wetenschap. Spannend allemaal.

De grondwet is zelfs in het geding, door de inperkingen van
vrijheidsrechten vanwege corona. De filosofen en de debatcentra komen op
het onderwerp af als vliegen op de stroop. Voer voor colleges en
scripties: aan de ene kant heb je de staatsmacht, die bijeenkomsten
ontbindt en ziek zijn verbiedt – aan de andere kant wijzen critici erop
dat democratie en onderwijs gevaar lopen. Hoe kun je de democratie
overeind houden als je elkaar niet mag zien?

Saai is het niet. En dan nog de wetenschapsvragen hier bovenop.
Beweringen vol vooruitgangsretoriek over het verslaan van het virus.
Waarna we gezond verder zullen leven en ouder zullen worden dan ooit.
Niet alleen ziektes zullen verdwijnen, maar ook terreur, armoede en
ongelukken. Als iedereen maar braaf binnen blijft en zo min mogelijk
beweegt.

Daartegenover de stellige claim dat Covid-19 een virus is als alle
andere en dat het door de macht wordt gebruikt om het recht af te
schaffen. De wetenschappelijke theorieën die dit moeten bewijzen vliegen
me om de oren. Helaas ontbreekt mij de intellectuele hoogmoed om deze
ingewikkelde knoop door te hakken, maar het zijn meeslepende
controverses die goed passen in een curriculum filosofie; als de
deelnemers elkaar niet voordien knock-out slaan, zullen ze allemaal hun
tentamen wel halen.

Ik was intussen mijn handen. Dat lijkt mij persoonlijk het verstandigste
om te doen. De ziektes blijven ongetwijfeld nog een tijdje in ons leven
en al handen wassend moeten we eerst maar eens een morele afweging
maken. Hoeveel zorg kunnen we ons veroorloven, hoeveel meer zorg willen
we in de toekomst inrichten en ten koste van wat? Hoe komen we hier ooit
weer uit? Of blijven we voorgoed binnen?

Tot zover niet veel bijzonders mijnerzijds. /Business as usual/.
Interessante bespiegelingen over fundamentele vragen. Je kunt ze
vanachter je schrijftafel overpeinzen. Overigens is de buitenwereld
nooit echt ver weg, want wie vragen stelt over macht en recht, over
wetenschap en claims, stuit onherroepelijk op belangen, op partijen die
baat hebben bij de macht of wetenschappelijk onderzoek.

De spannende filosofische vragen van dit jaar gaan dus gepaard met
evenzovele spannende intriges en ik krijg zoveel spannende informatie in
huis dat ik er zoals gezegd balorig van werd; zo kwam het dat ik vorige
week
<https://www.nrc.nl/nieuws/2020/10/26/is-gezond-verstand-gratis-uit-mensenliefde-a4017477>
zelf zonder enige aanleiding Jan van Aken en Karel Beckman van het
tijdschrift /Gezond Verstand/ rare belangen in de schoenen schoof, puur
en alleen om te laten zie hoe makkelijk zoiets gaat. Dat was niet netjes
van mij en het spijt me. Je ziet wel meteen hoe snel je verloedert.

Hoe langer ik nadacht, hoe meer ik het gevoel kreeg dat het er niet veel
toe deed wat ik dacht. Nu de boeiende filosofische discussies op
wereldschaal worden gevoerd verandert het karakter en het effect ervan.
Mensen communiceren en discussiëren weliswaar meer dan ooit, maar je
kunt je afvragen of hun subtiele argumenten nog ergens aankomen, nu ze
mondiaal en digitaal worden gelezen, geïnterpreteerd en afgehandeld.

En zo eindigde mijn bespiegeling bij het fenomeen dat ik tegenwoordig de
macht van de machtelozen noem. Ieder individueel geluid wordt versterkt
via de mondiale microfoon en al die stemmen tezamen zetten de wereld
naar hun collectieve hand. Maar individueel word je er niet minder
machteloos van: je interessante en tere argumenten worden steeds
onzichtbaarder in het grote geheel. Kortom, ik was eruit, het deed er
godzijdank weinig toe wat ik er persoonlijk van vond. Ik ging opgelucht
theezetten.

*Maxim Februari * is jurist en schrijver, www.maximfebruari.nl
<http://www.maximfebruari.nl>.