[D66] The Parliament of Things | Lecture (livestream) by philosopher Bruno Latour

R.O. juggoto at gmail.com
Tue Nov 3 13:31:30 CET 2020

  The Parliament of Things | Lecture (livestream) by philosopher Bruno
  Latour (Lezing)

Datum
    maandag 23 november
    2020<https://www.ru.nl/radboudreflects/agenda/lezingen/vm/2020/english-lectures/the-parliament-things-lecture-livestream-by/?vcal=true>

Tijd
    20:00 tot 21:30
Locatie
    Online at Radboud Reflects
Organisator(s)
    Radboud Reflects and Stichting Internationale Spinozaprijs
Spreker
    Philosopher Bruno Latour
Beschrijving

    The Parliament of Things | Lecture (livestream) by philosopher Bruno
    Latour

    /Nederlands volgt Engels.
    <https://www.ru.nl/radboudreflects/agenda/lezingen/vm/2020/english-lectures/the-parliament-things-lecture-livestream-by/#h1b940658-c097-48e4-bc2f-05ca7a820570>/

    /You can attend this lecture online via a livestream. Until December
    we organize lectures without a live audience. In this way we take
    our reponsibility to minimize unnecessary public flows.
    /
    Should we give things, such as nature, a voice in the political
    debate? The renowned French philosopher and sociologist Bruno Latour
    first developed this innovative idea to politicize ecology in the
    early nineties. Nature has a democratic voice, he claims. Come and
    hear how this thought should lead to a different way of dealing with
    everything that is not human.

        *The Parliament of Things*

    We live in a new climate regime according to Bruno Latour, one in
    which the influence of humans on nature determines everything and in
    which we make endless connections with the natural world. In this
    so-called Anthropocene, humans, animals, plants, and things are
    inseparable from each other. Because of this we need to give
    everything that is non-human a voice. This voice can be heard in a
    role-playing game in the Parliament of Things. Listening could help
    us to preserve nature for future generations.

        *Imagination
        *

    Latour’s idea of a Parliament of Things has resonated: the Whanganui
    river in New Zealand has been granted the same legal status as a
    human, and in The Netherlands, the Embassy of the North Sea has been
    founded to investigate whether we could give the things, plants,
    animals, and humans in and around the North Sea a political voice.
    What does it mean to let non-humans vote in politics? How much does
    this ask of our empathy and imagination? And is there room in our
    political reality for these kinds of role-playing games?

    After his lecture Bruno Latour will participate in a discussion with
    philosopher Arjen Kleinherenbrink.

        *About the speaker*

    *Bruno Latour <http://www.bruno-latour.fr/>Bruno Latour
    <http://www.bruno-latour.fr/>* is a renowned French philosopher and
    sociologist and laureate of the Spinozalens 2020. He teaches at
    Cornell University and is founder of the Sciences Po Medialab.
    Latour addresses social questions, such as issues about technology
    and climate and appears often in public debates.

    Latour is the author of many books about technology and climate,
    among which several have been translated into Dutch, including /Oog
    in oog met Gaia (2017) /and /We zijn nooit modern geweest (2016)/.
    The collection /Het Parlement van de Dingen/–/over ecologie en de
    representatie van niet-mensen /will appear this fall, with
    translations of the most important of Bruno Latour’s articles about
    the Parliament of Things and ecology.

    /This lecture will take place as part of the presentation of the
    Spinozalens 2020 to Bruno Latour on 24 November and is part of the
    national education and public program Welcome to the Parliament of
    Things. For more information, see: www.parlementvandedingen.nl
    <http://www.parlementvandedingen.nl>./

        Attendance

    /You can attend this lecture online via a livestream. /
    *
    Livestream*
    Watching the livestream is free of charge. Register and receive a
    reminder before 12 p.m. on the day of the lecture and receive the
    link to the report of this live stream in your mailbox afterwards.
    If you register after 12 p.m. on the day of the lecture, you will
    not receive a reminder from us. You can set it yourself on our
    YouTube channel
    <https://www.youtube.com/channel/UCuAsBWEBnMWktPpseaN1_Ag>.

    Register livestream
    <https://www.ru.nl/radboudreflects/agenda/inschrijvingen/2020/20-11-23-livestream-the-parliament-things-lecture/>

    /Subscribe to the //English e-mail newsletter/
    <https://www.ru.nl/radboudreflects/nieuwsbrief/subscribe-to-newsletter/>/and
    be the first to know about new programming, the latest reviews,
    video's and more./

        /Nederlands/

    /Vanwege de nieuwe coronamaatregelen is de ticketverkoop voor het
    fysiek bijwonen van deze lezing in De Vereeniging tot nader order
    stop gezet. /

    Moeten we dingen, zoals natuur, een stem geven in het politieke
    debat? De beroemde Franse filosoof en socioloog Bruno Latour kwam
    begin jaren ’90 al met het vernieuwende idee om ecologie te
    politiseren. De natuur heeft een democratische stem zo stelt hij.
    Kom luisteren hoe deze gedachte moet leiden tot een andere omgang
    met alles wat niet-mens is.

        *Parlement van de dingen*

    Volgens Bruno Latour leven we in een nieuw klimaatregime, waarin de
    invloed van de mens op de natuur allesbepalend is en we talloze
    verbindingen aangaan met de natuurlijke wereld. In dit zogenaamde
    antropoceen zijn mensen, dieren, planten en dingen onlosmakelijk met
    elkaar verbonden. Omdat onze invloed op de natuur daardoor ongekend
    groot is, moeten we volgens Bruno Latour alles wat niet-mens is een
    stem geven. Deze stem kan verwoord worden via een rollenspel in een
    ‘parlement van de dingen’. Dit helpt ons op weg om onze natuur te
    behouden voor toekomstige generaties.

        *Verbeeldingskracht*

    Latours idee van een parlement van de dingen heeft inmiddels
    weerklank gevonden. Zo kreeg in Nieuw-Zeeland de Whanganui-rivier
    dezelfde wettelijke status als de mens. In Nederland is de Ambassade
    van de Noordzee opgericht om te onderzoeken of we de dingen,
    planten, dieren en mensen in en rond de Noordzee een stem kunnen
    geven. Wat betekent het om niet-mensen een stem te geven in het
    politieke debat? Hoeveel vraagt dit van onze empathie en
    verbeeldingskracht? En is er in de politieke realiteit ruimte voor
    dit soort gedachte-experimenten?

    Na zijn lezing gaat Bruno Latour in gesprek met filosoof Arjen
    Kleinherenbrink.

        *Over de spreker*

    *Bruno Latour <http://www.bruno-latour.fr/>Bruno Latour
    <http://www.bruno-latour.fr/>*is een gerenommeerde Franse filosoof
    en socioloog en laureaat van de Spinozalens 2020. Hij is verbonden
    aan /Cornell University/ en oprichter van /Sciences Po Medialab/.
    Latour engageert zich met maatschappelijk vraagstukken, zoals
    kwesties rondom technologie en klimaat, en mengt zich met regelmaat
    in het maatschappelijke debat.

    Latour schreef vele boeken over techniek en klimaat, waarvan
    verschillende naar het Nederlandse zijn vertaald, zoals /Oog in oog
    met Gaia (2017) /en /We zijn nooit modern geweest (2016)/. Dit
    najaar verschijnt de bundel /Het parlement van de dingen – over
    ecologie en de representatie van niet-mensen/, met een vertaling van
    de belangrijkste teksten van Bruno Latour over het parlement van de
    dingen en ecologie.

    /Deze lezing vindt plaats in het kader van de uitreiking van de
    Spinozalens 2020 aan Bruno Latour op 24 november en is onderdeel van
    het landelijke educatie- en publieksprogramma Welkom in het
    Parlement van de Dingen. Kijk voor meer informatie op:
    www.parlementvandedingen.nl <http://www.parlementvandedingen.nl>./

    De voertaal is Engels.

        *Deelname*

    Deze lezing kun je online via een livestream bijwonen.

    *Livestream*
    Deelname aan de livestream is gratis. Schrijf je in en ontvang de
    reminder, de link naar het verslag en aanvullende informatie van
    deze livestream in je mailbox.

    /Draag je Radboud Reflects een warm hart toe? Steun ons dan met een
    financiële bijdrage en //doneer/
    <https://www.ru.nl/radboudreflects/over-ons/doneer/>/./

    Inschrijven livestream
    <https://www.ru.nl/radboudreflects/agenda/inschrijvingen/2020/20-11-23-livestream-the-parliament-things-lecture/>