[D66] Epidemie 'een non-event'

Antid Oto jugg at ziggo.nl
Sat May 16 10:21:39 CEST 2020

vk.nl:

Opinie

Essay

Schrijver Michel Houellebecq:
‘Deze epidemie is tegelijkertijd beangstigend en oersaai’

Hoe te schrijven over een pandemie die ‘banaal, oersaai en niet eens
seksueel overdraagbaar’ is? De Franse schrijver Michel Houellebecq doet
een poging in antwoord op e-mails van collega-schrijvers.

Michel Houellebecq
14 mei 2020, 12:16

Het valt niet te ontkennen: de meeste e-mails van de laatste weken waren
vooral bedoeld om te controleren of de ander niet gestorven of stervende
was. Maar was die controle eenmaal verricht, dan probeerden we toch
interessante dingen te zeggen, wat niet makkelijk was, omdat deze
epidemie het voor elkaar kreeg om tegelijkertijd beangstigend en oersaai
te zijn. Een banaal virus, op weinig glorieuze wijze verwant met obscure
griepvirussen, gedijend onder omstandigheden die we slecht kennen, met
vage kenmerken, nu eens goedaardig dan weer dodelijk, niet eens seksueel
overdraagbaar: kortom, een virus zonder eigenschappen. De epidemie mocht
dan over de hele wereld elke dag duizenden slachtoffers maken, ze wekte
toch de merkwaardige indruk een non-event te zijn. Trouwens, mijn
gewaardeerde collega’s (ja, sommigen zijn dat inderdaad) hadden het niet
zozeer over de epidemie zelf, als wel over de lockdown; en aan een
aantal van hun observaties zou ik hier graag mijn bijdrage willen toevoegen.

Frédéric Beigbeder (uit Guéthary in de Pyrénées-Atlantiques). Een
schrijver ziet toch al niet veel mensen, die leeft als kluizenaar met
zijn boeken, de lockdown verandert daar niet veel aan. Helemaal mee eens
Frédéric, qua sociaal leven verandert er bijna niks. Er is alleen één
ding dat je vergeet (waarschijnlijk omdat je op het platteland woont en
dus minder zwaar wordt getroffen door het verbod): een schrijver heeft
behoefte om te lopen.
Oud meningsverschil

Deze lockdown lijkt me een buitenkans om een oud meningsverschil tussen
Flaubert en Nietzsche te beslechten. Ergens (ik ben vergeten waar)
beweert Flaubert dat je alleen zittend goed kunt denken en schrijven.
Protesten en spotternijen van Nietzsche (ik ben ook vergeten waar), die
hem zelfs voor nihilist uitmaakt (het is dus in de periode dat hij dat
woord al te pas en te onpas is gaan gebruiken): hijzelf heeft al zijn
boeken lopend geconcipieerd, alles wat niet lopend wordt geconcipieerd
is waardeloos, hij is trouwens altijd een dionysische danser geweest
enzovoort. Nu zal ik niet snel van overdreven sympathie voor Nietzsche
worden verdacht, maar ik moet toch erkennen dat hij in dit geval degene
is die gelijk heeft. Proberen te schrijven als je niet elke dag meerdere
uren kunt wandelen in een constant ritme, moet sterk worden afgeraden:
de opgehoopte zenuwspanning komt niet los, de gedachten en beelden
blijven pijnlijk ronddraaien in het arme hoofd van de schrijver, die dan
algauw prikkelbaar of zelfs gek wordt.

Het enige wat echt telt is het mechanische, machinale ritme van de
wandeling, niet zozeer om nieuwe ideeën te krijgen (hoewel dat alsnog
kan gebeuren) maar om de conflicten te sussen die aan de werktafel uit
de botsing van opborrelende ideeën zijn ontstaan (en op dat punt heeft
Flaubert niet helemaal ongelijk); wanneer hij vertelt over de
denkbeelden die hij heeft uitgewerkt op de rotsige hellingen van het
achterland van Nice en in de weilanden van Engadin enzovoort, raaskalt
Nietzsche een beetje: behalve wanneer je een reisgids schrijft, hebben
de landschappen waar je doorheen komt minder belang dan het innerlijk
landschap.

Sciencefiction

Catherine Millet (die normaliter eerder in Parijs woont, maar zich
toevallig in Estagel in de Pyrénées-Orientales bevond op het moment dat
het reisverbod van kracht werd). De huidige situatie doet haar op een
nare manier denken aan het sciencefiction-gedeelte van een van mijn
boeken, Mogelijkheid van een eiland.

Het is toch wel echt goed om lezers te hebben, zei ik tegen mezelf toen
ze me dat schreef. Want ik had zelf het verband niet gelegd, terwijl het
toch overduidelijk is. En nu ik eraan terugdenk: dit was precies hoe ik
het uitsterven van de mensheid destijds voor me zag. Het absolute
tegendeel van een spektakelfilm. Iets tamelijk droefgeestigs. Individuen
die ieder in hun eigen cel wonen zonder fysiek contact met hun
soortgenoten, enkel wat uitwisselingen per computer, maar steeds minder.

Emmanuel Carrère (Parijs-Royan; hij lijkt een geldige reden te hebben
gevonden om zich te verplaatsen). Zullen er interessante boeken
ontstaan, geïnspireerd door deze periode? Dat vraagt hij zich af.

Dat vraag ik me ook af. Ik heb mezelf echt die vraag gesteld, maar
eigenlijk denk ik van niet. Over de pest is in de loop der eeuwen een
heleboel verschenen, schrijvers vonden de pest erg interessant. Maar nu
weet ik het zo net nog niet. Sowieso geloof ik al geen halve seconde dat
‘niets meer hetzelfde zal zijn als voorheen’, zoals je nu overal hoort
beweren. Integendeel, alles zal precies zo blijven als het was. Het
verloop van deze epidemie is zelfs opmerkelijk normaal. Er is geen
goddelijk decreet op grond waarvan het Westen voor eeuwig de rijkste en
meest ontwikkelde zone van de wereld zou moeten zijn; die periode is al
een tijdje voorbij, en daarmee zeg ik niks nieuws. En als je op
detailniveau kijkt, doet Frankrijk het iets beter dan Spanje en Italië,
maar minder goed dan Duitsland; ook dat is geen grote verrassing.
Versnelling

Wat het coronavirus juist wel als voornaamste resultaat zou moeten
hebben, is een versnelling van bepaalde historische processen die al aan
de gang waren. Alle technologische veranderingen, of ze nu klein (video
on demand, contactloos betalen) of groot (thuiswerken, online winkelen,
sociale media) zijn, hebben al sinds een flink aantal jaren in de eerste
plaats een afname van materiële en vooral menselijke contacten tot
gevolg gehad. De corona-epidemie geeft aan die algemene tendens een
prachtige bestaansreden: menselijke relaties lijken iets obsoleets te
krijgen. Het doet me denken aan een verhelderende vergelijking die me
opviel in een tekst tegen kunstmatige voortplanting, geschreven door een
actiegroep die ‘De chimpanzees van de toekomst’ heet (ik heb ze op
internet ontdekt; ik heb nooit beweerd dat internet alleen maar nadelen
had). Dus ik citeer: ‘Binnenkort zal zelf kinderen verwekken, gratis en
op goed geluk, net zo absurd lijken als liften zonder internetplatform.’
Carpoolen, woningdelen, we hebben de utopieën die we verdienen, nou ja,
ander onderwerp.

Al even onjuist zou het zijn om te beweren dat we het tragische, de
dood, de eindigheid enzovoort hebben herontdekt. De door Philippe Ariès
mooi beschreven trend is nu al sinds meer dan een halve eeuw dat de dood
zoveel mogelijk moet worden verhuld; nou, zo discreet als de afgelopen
weken is de dood nog nooit geweest. De mensen sterven eenzaam op hun
kamer in het ziekenhuis of in het verzorgingstehuis, ze worden meteen
begraven (of gecremeerd? crematie past beter bij de tijdgeest), zonder
genodigden, in het geheim. Deze slachtoffers, die zijn gestorven zonder
dat iemand erover kan vertellen, zijn enkel nog een eenheid in de
statistiek van het dagelijkse dodental, en de angst die zich onder de
bevolking verbreidt naarmate dat aantal toeneemt heeft iets merkwaardig
abstracts.

Een ander cijfer dat deze weken heel belangrijk is geworden, is de
leeftijd van de zieken. Tot wanneer moeten ze worden gereanimeerd en
behandeld? 70, 75, 80 jaar? Dat hangt kennelijk af van de vraag waar op
de wereld je woont; maar in elk geval was nog nooit zo kalmpjes
onbeschaamd het feit verwoord dat mensenlevens niet altijd en overal
dezelfde waarde hebben; dat je vanaf een bepaalde leeftijd (70, 75, 80
jaar?) eigenlijk al een beetje dood bent.

Al die tendenzen bestonden zoals gezegd al vóór het coronavirus; ze
hebben zich alleen maar duidelijker gemanifesteerd. We zullen na de
lockdown niet in een andere wereld wakker worden; het zal dezelfde
wereld zijn, alleen wat erger.

Vertaling Martin de Haan