[D66] Na wegkijken komt wegbenen: Zwarte lijst kamerleden (2)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Fri Aug 14 11:03:54 CEST 2020

Bron:  Telegraaf
Datum: 13 augustus 2020

Deze Kamerleden vertrokken voor stemming over zorgbeloning

Amsterdam, NL, 2020-08-13 - In totaal hebben 35 Kamerleden het
parlementsgebouw verlaten voor de hoofdelijke stemming over een voorstel
om zorgmedewerkers een hogere beloning te geven. Nog eens 54 Kamerleden
zijn helemaal niet naar Den Haag gekomen voor het coronadebat.

De Tweede Kamer onderbrak woensdag de zomervakantie voor een ingelast
debat vanwege het snel stijgende aantal coronagevallen. De oppositie
wilde dat eigenlijk al twee weken eerder doen, maar de coalitie en SGP
blokkeerden dat.

Waarschuwing

Woensdag waarschuwde PVV-leider Geert Wilders zijn collega's voor de
komst van een hoofdelijke stemming bij het staken der stemmen
(gelijkstand). Zo'n informele waarschuwing is gebruikelijk: Kamerleden
weten op zo'n moment dat ze in het parlementsgebouw moeten zijn om
'voor' of 'tegen' te roepen.

Maar dat gebeurde woensdagavond niet: 35 Kamerleden hebben het
Binnenhof-complex verlaten voor de hoofdelijke stemming. De
oppositiepartijen beschuldigen de coalitiepartijen van het opzettelijk
vluchten om de hoofdelijke stemming te saboteren. Er moeten namelijk
minimaal 76 volksvertegenwoordigers aanwezig zijn.

Drie groepen

De coalitie beroept zich op een afspraak over hoofdelijk stemmen in
coronatijd. Ze vinden dat Wilders het nog eerder had moeten aangeven en
dat er een aparte vergadering moet komen om in drie groepen van vijftig
Kamerleden te kunnen stemmen. Op die manier kunnen politici voldoende
afstand van elkaar houden.

Uit een lijst van de Tweede Kamer blijkt dat CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt
wel is gebleven. Bij de oppositie vertrok alleen SGP-Kamerlid Bisschop
vroegtijdig, maar dat heeft niets te maken met de inhoud van de
hoofdelijke stemming. 'Ik ben me van geen kwaad bewust. Voor het quorum
worden we geacht om met een iemand aanwezig te zijn, maar wij zijn er
altijd met twee', reageert de parlementarier. 'In de ochtend was ik er
voor een sollicitatiegesprek met een nieuwe medewerker, daarna ben ik
vertrokken. Tijdens de stemmingen waren er alsnog twee van ons. We
hebben meer gedaan dan van ons vereist is.'

Vertrokken Kamerleden

Dit zijn de Kamerleden die volgens een lijst van de Tweede Kamer voor
het stemmen het parlementsgebouw verlieten:
Becker (VVD)
Bergkamp (D66)
Bolkestein (VVD)
Van Dam (CDA)