[D66] Na wegkijken komt wegbenen: Kunnen zorgmedewerkers ook de kamer uit lopen ? (3)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Fri Aug 14 11:23:06 CEST 2020

Bron:   Volkskrant
Datum:  13 augustus 2020
Auteur: Willem Feenstra

Zorgmedewerkers reageren: 'Als politici straks zorg nodig hebben,
mag ik dan ook zo de kamer uit lopen?'
Werknemers in de zorg voelen zich geschoffeerd nadat coalitieleden
woensdagavond een stemming over salarisverhoging voor zorgpersoneel
ontdoken. 'Dit is erger dan gewoon tegen stemmen'.

Regina Vlot (43), verzorger verpleeghuis De Pleinen in Ede.
Salaris: 13 euro bruto per uur.

'Weet je wat ik dacht toen die politici uit de Tweede Kamer wegliepen?
Als jullie straks zorg nodig hebben, mag ik dan ook zo de kamer
uitlopen? Mag ik dan ook zeggen: het komt me even niet uit? Deze
discussie, daar komen zoveel emoties bij kijken. Het afgelopen half jaar
heeft geestelijk veel van ons gevergd. Ik heb niet het gevoel dat de
regering achter ons staat. Het ontbreekt aan duidelijkheid en
eerlijkheid. Als er geen geld is, begrijp ik dat. Maar zeg dat dan. Soms
is het moeilijk om eerlijk te zijn. Maar wij voeren onze
slechtnieuwsgesprekken toch ook gewoon als dat nodig is?'

'In het verpleeghuis lever ik de basiszorg, deel medicijnen uit en doe
controles. Hoe snel het fout kan gaan zag ik bij mijn vader. Hij was
dementerende en zat in een ander verpleeghuis. Daar is het virus
waarschijnlijk binnengekomen via een nieuwe bewoner. Veel mensen werden
erg ziek. Mijn vader is van zijn afdeling de enige die er uiteindelijk
aan overleed. Dat liet mij tijdens mijn eigen werk niet los. Er was een
tekort aan beschermingsmiddelen. Handschoenen, mondmaskers, ze waren er
vaak niet. Ik was continu bang om de ouderen te besmetten. Dat gaf een
enorme druk. Soms krijgen wij boze familieleden over de vloer. Dan
probeer ik altijd me in hen te verplaatsen. En dan leg ik altijd ook
mijn eigen frustraties uit. Op die manier leer je elkaar begrijpen. Dat
is beter dan weglopen.'

Caroline Smeets (37), kwaliteitsverpleegkundige in de wijk in
Zuid-Holland.
Salaris (gemiddeld): 20 euro bruto per uur.

'De politici die gisteren weggingen, zeggen nu dat de stemming niet op
tijd was aangekondigd. Zelf krijgen wij continu te maken met onverwachte
complicaties, waar we meteen een oplossing voor moeten vinden. Dan
rennen we niet weg. Tijdens de eerste golf van de coronacrisis zou een
moeder met covid worden gescheiden van haar inwonende dochter. Volgens
de regels mochten we haar niet thuis verplegen. We wisten: ze gaat
overlijden. Als ze nu wordt opgenomen, zien ze elkaar nooit meer. Toen
hebben we zelf besloten de regel te overtreden en haar toch thuis te
verplegen.'

'In Nederland wordt het als vanzelfsprekend beschouwd dat
wijkverpleegkundigen voor mensen zorgen. Het is nooit echt als vak
gezien, waardoor beloning uitblijft. Nu is het tijd om die discussie te
voeren en het als vak te waarderen. Het is een baan met veel
verantwoordelijkheid. We hebben veel mensen palliatief moeten behandelen
tijdens die eerste golf. We werkten zeven dagen per week, met de blik op
oneindig. Ik kon de mensen gewoon niet in de steek laten, ook al was ik
officieel vrij. Zelf voel ik me nu wel een beetje in de steek gelaten.'

Stefan Schell (38), verpleegkundige op de Medisch Psychiatrische Unit
(MPU) Amsterdam UMC Locatie AMC.
Salaris: 18 euro bruto per uur.

'Ik kon niet geloven wat ik gisteren zag. Dit is natuurlijk nog veel
erger dan gewoon tegen stemmen. We zijn er niet, dus ons treft geen
blaam? Nee, daar kan ik geen respect voor opbrengen. Ik ben boos en
teleurgesteld. We zijn al zo lang bezig om als zorgpersoneel meer
waardering te krijgen, maar het lukt gewoon niet. Ook de bonus die ons
is toegezegd heb ik nog niet ontvangen.'

'We doen ons werk uit liefde voor de patient, maar we moeten echt beter
om onszelf gaan denken. In andere sectoren kun je het werk neerleggen om
te staken, in de zorg is dat moeilijker. Dat is een beperking die we
mede onszelf opleggen. Als wij staken, gaan er mensen dood. Maar na
gisteren is de situatie wel dusdanig dat mensen overwegen het werk neer
te leggen. Ik heb zelf geen coronapatienten behandeld, maar heb wel van
dichtbij gezien hoe dat ging. Veel collega's zitten er fysiek en mentaal
nog steeds helemaal doorheen. Ze hebben hard gestreden en zijn moe. Zelf
heb ik dat minder, maar ik merk wel dat ik prikkelbaar ben door de
onzekerheid over een mogelijke tweede golf.'

'Het voornaamste probleem is dat er vooral over ons wordt gepraat, in
plaats van met ons. Ik merk dat in de beroepsgroep steeds meer
frustratie ontstaat. Wat er gisteravond gebeurde, maakt dat alleen maar
erger.'

--------
(c) 2020 DPG Media B.V.