[D66] Verveling

A.O. jugg at ziggo.nl
Wed May 9 19:52:08 CEST 2018

In de nieuwe Groene van 10 Mei een stukje van de nationale
voetnootpensionado Grunberg "Klamme Verveling, de opstand als
tragikomisch Europees ritueel" die stelt dat de revolutionaire geest
dood is na zijn lezing van Benjamin en Breton. Niemand zou een
tweedehands geest moeten aanbidden. De boosaardigheid ontspringt aan de
deugd en daarom zal geen enkele maatschappelijke hervorming de
boosaardigheid doen verdwijnen. De kunstenaar als verkenner van de
revolutie moet er aan geloven. Er kan geen geloof meer zijn in de
mogelijkheid dat de kunstenaar plekken betreedt die nog onbetreden zijn.
Alles is na '45 geweken voor vrede, welvaart en... entertainment. Dat
hij hier de kunst weglaat mag voor een kampeerder bij het Stedelijk
opmerkelijk genoemd worden. Als kunst slechts tot entertainment en
decoratie gedegradeerd wordt, wat zoekt hij dan nog? Het kunstzinnige
heldendom die kan beantwoorden aan de hartstochten? Revolutionaire
aspiraties moeten de kop ingedrukt worden en wijken voor de postmoderne
geest. Nu zal ik Grunberg niet betichten als reactionair daarvoor heeft
hij genoeg literaire bagage, maar sinds, zeg, zijn 'Color Spy Cam Mini
Camera' (anaal te inserteren) in 'Apocalyps' kan ik me niet aan de
indruk onttrekken dat hier ook een zekere mate van sublimatie in het
spel is.
Tragisch dat de fellow traveler van de entertainment geen enkele
emancipatoire mogelijkheden meer ziet in de mens. Ik dacht dat zulke
zwartgalligheid alleen aan mezelf was voorbehouden sinds pakweg mijn
lezing van Cioran. Gelukkig dat er nog geestverwanten zijn. Dat de
entertainment wel weer eens zou kunnen omslaan in de beelden van Otto
Dix moeten we ons wel blijven beseffen. We kunnen hier toch ook die
andere 'Oto' quoten: “You may not beinterested in war, but war is
interested in you.” Dat verveling, die 'doodskist van de onvrijheid'
zoals hij het stelt een verlangen naar actie en catastrofe is, is niet
geheel onwaar. Zeker als de neuroleptica parten spelen bij de 'part-of-
nopart' zoals mezelf. Zou Grunberg zich vervelen in het Stedelijk? Heeft
hij Zizek's antwoord aan de progressief liberalen die op een revolutie
wachten maar hem niet kunnen zien ter harte genomen? Dont worry, the
catastrophe will arrive! Dank voor de tip dat ik volgende gratis met de
VK binnenmag. Zo worden we nog allemaal Kranteneters zoals Jan Arends.
(Xylophagia is a condition involving the consumption of paper and form
of eating disorder known as pica) Vooruit met de geit!

AO

http://gigieatscelebrities.com/wp-content/uploads/2012/12/Goat-Eating-Newspaper.jpg