[D66] Hachchi: Pechtold door angst gedreven en manipulatief

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Tue Dec 11 10:30:04 CET 2018

Bron:   HP/De Tijd
Datum:  10 december 2018
Auteur: Ton F. van Dijk

Hachchi (D66): Pechtold 'door angst gedreven en manipulatief'

D66-Kamerlid Wassila Hachchi vertrok in 2016 uit de politiek omdat ze
zich niet langer wilde aanpassen aan de 'angstcultuur' die het
'manipulatieve leiderschap' van Alexander Pechtold met zich mee bracht.
In een interview met HP/De Tijd spreekt Hachchi van 'gebrek aan
empathie' en een 'overdosis aan opportunistisch handelen' bij Pechtold,
die onlangs zelf opstapte als leider van D66. Het oud-Kamerlid sluit
niet dat zij Pechtold op termijn wil opvolgen als leider van D66: 'Alles
staat open.'

Het vertrek van Wassila Hachchi als D66-Kamerlid in januari 2016 kwam
voor velen als een grote verrassing. Voor het eerst spreekt Hachchi
openhartig over de vertrouwensbreuk met Alexander Pechtold die volgens
het oud-Kamerlid de directe aanleiding vormde voor haar vertrek bij D66.

Hachchi zegt in HP/De Tijd over de wijze waarop Pechtold leidinggaf aan
de Tweede Kamerfractie van D66: 'Het was door angst gedreven
leiderschap, dat kritiek als een bedreiging zag en enkel jaknikkers om
zich heen duldde. Zo niet, dan werd er een heel scala van
manipulatietechnieken ingezet: van negeren tot kleineren en uitlachen.

Volgens Hachchi maakte zij al in januari 2015 met Pechtold de afspraak
dat zij als gevolg van de vertrouwensbreuk met de D66-leider tussentijds
zou mogen vertrekken uit de fractie: 'Er was overeenstemming in 2015.
Pechtold vond het goed dat ik tussentijds zou vertrekken. Letterlijk:
als ik de volgende dag iets zou vinden, dan kon ik weg. We moesten het
alleen op de juiste wijze afstemmen.'

Over de breuk met Pechtold zegt het oud-Kamerlid verder;'Ik wilde me
niet langer aanpassen aan de angstcultuur die zijn manipulatieve
leiderschap met zich meebracht.'

Toen kort daarna nog twee D66-Kamerleden (Gerard Schouw en Magda
Berndsen, red.) de fractie verlieten verbrak Pechtold volgens Hachchi
eenzijdig de afspraak: 'Hoe moest Alexander uitleggen dat er plotseling
drie mensen binnen een jaar weggingen? En dus mocht ik niet meer weg.
Het zou tot vragen leiden over het functioneren van de fractie onder
zijn leiding.'

Begin 2016 besloot Hachchi alsnog om de Kamer te verlaten. Ze zegt
daarover: 'Ik heb Alexander gebeld en toen we niet veel later tegenover
elkaar aan tafel zaten, zei ik: 'Ik ga weg, het liefst in harmonie, maar
desnoods zonder.' Ik wilde al een jaar weg. En dat wist hij.'

Hachchi was zelfs niet bij haar eigen afscheid in de Kamer aanwezig;
'Het was niet in harmonie. Dus ik had geen zin om toneel te spelen. Dat
past niet bij mij. Wat moest ik zeggen? Pechtold en de partij zouden
beschadigd raken.'

Onmiddellijk na haar vertrek oefende D66-leider Pechtold volgens Hachchi
grote druk op haar uit om af te zien van wachtgeld. Het oud-Kamerlid
zegt daarover: 'Ja uiteraard. Het was in zijn belang dat de discussie
over mijn wachtgeld ging en niet over de reden van mijn vertrek,
namelijk zijn wijze van leidinggeven aan de fractie. Zelfreflectie is
niet zijn sterkste kant. Ik vond de discussie over het wachtgeld heel
hypocriet. En dat blijkt zeker nu: Pechtold vertrekt net als ik
vrijwillig en niemand vraagt hem iets over wachtgeld. Dus dat is met
twee maten meten.'

Wassila Hachchi zegde als gevolg van haar ruzie met Pechtold over de
wachtgeldkwestie in 2016 haar partijlidmaatschap van D66 op. Maar enkele
dagen na het vertrek van Pechtold in oktober van dit jaar meldde het
gewezen D66-Kamerlid zich opnieuw aan als lid van de Democraten.
Hachchi: 'Ik wil een discussie over het leiderschap van D66. En die
vindt nu plaats. Meteen na zijn vertrek. Dus als ik daar een rol in wil
spelen, moet ik me melden. En dat heb ik gedaan.'

Over de huidige fractievoorzitter Rob Jetten zegt zij in dit verband;
'Die is niet door de leden gekozen als leider van de hele partij. Ik
hoop dat er mensen zijn die denken: misschien zou ik het zelf ook
kunnen. Mensen van wie je het niet verwacht. Maar die op basis van het
type leiderschap dat we nu nodig hebben opstaan en zich beschikbaar
stellen.'

Op de vraag of zij zelf die nieuwe D66 leider zou kunnen zijn, antwoordt
het oud-Kamerlid: 'Alles staat open.'

D66 laat in een reactie weten niet te willen reageren.

--------
Lees het uitgebreide interview van Ton F. van Dijk met Wassila Hachchi
in het dubbeldikke winternummer van HP/De Tijd dat morgen in de winkel
ligt.

--------
(c) 2018 HP/De Tijd