[D66] Immigratiecrisis: WDR-journaliste geeft toe en trekt in verplichte immigratie-propaganda publieke omroep

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Tue Jan 19 12:22:18 CET 2016

Bron:   1 Limburg Radio
Datum:  17 januari 2016
Auteur: Fons Geraets

Duitse omroep moest positief berichten over vluchtelingen

Journalisten van de Duitse omroep WDR hebben opdracht gekregen om
positief te berichten over het vluchtelingenvraagstuk. Dat vertelt
Claudia Zimmermann, journaliste van de WDR in Aken, in het
L1-radioprogramma De Stemming.

Regering-Merkel ondersteunen

'Er zijn diverse commissies die het programmabeleid bepalen en die
hebben de redactie opdracht gegeven om het beleid van de regering-Merkel
te ondersteunen.' Volgens de in Vaals woonachtige Zimmermann is dat niet
vreemd. 'We zijn een publieke omroep, we worden betaald met
belastinggeld en dat betekent dat wij het geluid van de regering
vertolken en niet dat van de oppositie.'

Onthutst

CDA-Tweede Kamerlid Martijn van Helvert toont zich onthutst over de
richtlijn: 'Ik kan me niet voorstellen dat bij ons een commissie tegen
Nieuwsuur zegt: je moet dit probleem positief aanvliegen.'

Aanrandingen en berovingen

Volgens de WDR-journaliste gold die positieve aanpak vooral in de
beginfase van de zogenoemde Wilkommenskultur. Sinds de massale
aanrandingen en berovingen op oudejaaravond in Keulen is de
berichtgeving over vluchtelingen en migranten 'gekiept'. 'Nu laten we
ook kritische geluiden horen', aldus Zimmermann. Volgens de
WDR-journaliste is er in Duitsland geen sprake van een Schweigekartell.

--------
(c) 2016 1 Limburg

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Bron:   1 Limburg Radio
Datum:  18 januari 2016

WDR-journaliste neemt aantijgingen terug: 'Enorm pijnlijk'

De Duitse omroep WDR heeft haar journalisten geen opdracht gegeven om
positief te berichten over het vluchtelingenvraagstuk. Claudia
Zimmermann, een journaliste van de WDR, had in het L1-radioprogramma De
Stemming gezegd dat de redactie opdracht kreeg om beleid van de regering
te ondersteunen.

Onzin verkondigd

Ze neemt haar beschuldigingen nu terug, in een persbericht op de website
van de omroep gaat de journaliste uit Vaals diep door het stof. 'Ik heb
onzin verkondigd', laat ze weten. 'Onder druk van de live-uitzending heb
ik totale flauwekul verteld. Dat is ongelofelijk pijnlijk.'
http://www1.wdr.de/unternehmen/wdr_berichterstattung_fluechtlinge-100.html

--------
(c) 2016 1 Limburg