[D66] Houtje touwtje: D66 en religie

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Mon Dec 5 13:01:35 CET 2016

Bron:   Trouw
Datum:  5 december 2016
Auteur: Jean-Jacques Suurmond

'D66 heeft zelf het touwtje uit de brievenbus gehaald'

Ik ga het eens proberen, dat met dat touwtje en de brievenbus.
Oud-politicus van D66 Jan Terlouw raakte mensen met zijn pleidooi op tv
voor meer vertrouwen in de samenleving, zoals vroeger toen je het
touwtje nog uit de brievenbus kon laten hangen. Maar hij huilt
krokodillentranen.

Fanatiek schrobt zijn partij met chloor de laatste restjes christelijke
invloed in de maatschappij weg. Terwijl juist religie, volgens het
Centraal Bureau voor de Statistiek (Bevolkingstrends 2014), een schat
aan 'sociaal kapitaal' vertegenwoordigt. Zo scoort de Protestantse Kerk
in Nederland (PKN) hoog op participatie en, u leest het goed,
vertrouwen.

De kerk is geen studentenkroeg waar je elkaar lallend op de schouders
slaat. Ik heb er, soms met veel inspanning, leren omgaan met mensen die
heel anders zijn dan ik - anders van afkomst, opleiding en politieke
voorkeur. De kerk is een werkplaats van verbondenheid en vertrouwen, een
woord dat de Bijbel vertaalt met 'geloof'.

Maar al sinds haar stichter Hans van Mierlo zet D66 zich tegen de kerk
af. Die mag bijvoorbeeld geen toegang meer hebben tot de Gemeentelijke
Basisadministratie (GBA) om verhuizingen van gemeenteleden bij te
houden. Waarom is dat belangrijk? Om te voorkomen dat iemand die naar
een andere plaats verkast onvrijwillig uit het zicht raakt, dus om de
vertrouwensband te bewaren. Opmerkelijk is dat commerciele ondernemers
van D66 wel vrolijk in de GBA mogen blijven neuzen.

De Zondagswet

In het belang van die commercie is D66 ook voor het opheffen van de
Zondagswet. De partij demonstreerde samen met Groen Links in de Tweede
Kamer met borden waarop stond: 'Shoppen is ook zondagsrust'. In mijn
dorp mag de kerk op zondag geen klokken luiden maar is wel de
middenstand open. Het resultaat is dat er elke dag winkelkarretjes
ratelen en auto's ronken. Zeven dagen van de week zitten de omwonenden
in de herrie, zodat ze soms aan hun nagels in de gordijnen hangen.
Hoezo, 'Shoppen is ook zondagsrust'?

Sophie in 't Veld, lid van het Europese Parlement, schreef voor het
wetenschappelijk bureau van D66 een stuk getiteld 'Europe doesn't do
God' (Europa doet niet aan God). Ze zegt dat ze blij is dat we bevrijd
zijn van 'de verstikkende bemoeizucht van de kerk', maar vergeet dat je
toen nog rustig het touwtje uit de brievenbus kon laten hangen.

Vandaag leven we in een andere tijd. We lijden onder een verstikkende
secularisatie die momenten van stilte en rust uit de maatschappij heeft
verjaagd, bepaalde morele opvattingen door je strot duwt, religieuze
rituelen weert, trambestuurders verbiedt een kruisje op hun jas te
spelden en moslima's dwingt om bepaalde kleding te dragen.

Stresskippen

Mede dankzij D66 voert de commercie de boventoon, wat ons van medemensen
tot concurrenten maakt en stresskippen kweekt. Is het dan gek, beste Jan
Terlouw, dat het vertrouwen is gekelderd? D66 heeft zelf het touwtje uit
de brievenbus gehaald en om de nek van onze samenleving getrokken, die
nu naar adem happend uiteenvalt.

'No man is an island'. Hopelijk toont de hartenkreet van Terlouw aan dat
D66 als seculiere partij voor individualisten aan de drempel staat van
een nieuwe fase. Een soort tweede ontgroening voor deze van oorsprong
jolige club van rechtenstudenten. Met kastijdende colleges over
vertrouwen, gemeenschapszin en, voor gevorderden, religie en
naastenliefde. Ik hoor de brievenbus, iemand trekt aan het touwtje maar
de deur blijft dicht. Ik had het niet vastgemaakt. Vertrouwen doe ik wel
in de kerk.

--------
(c) 2016 Persgroep