[D66] Heeft het Westen de Oekraine-crisis aan zichzelf te danken ?

Raimond De Tempe raimond.detempe at gmail.com
Tue Sep 2 13:08:52 CEST 2014

Marc-Alexander - eindelijk kan ik het van harte eens met je zijn.
Wat hebben wij met OekraÏne te maken?
Het is een kunstmatig land, bestaande uit van historische kern van het oude
Rusland, en daaraan toegevoegd door Stalin geannexeerd Oost-Polen, en
oostelijk Hongarije, en wellicht een stukje Roemenië.
Helaas is het idee uit erg conservatieve hoek afkomstig dat het beter zou
zijn als OekraÏne op gedeeld zou worden in een westelijk deel, een kern, en
een oostelijk deel. Drie deelstaten die een grote autonomie krijgen.

Dan kan de oostelijke deelstaat eigen afspraken maken met Rusland. Net als
bij ons mogelijk is afspraken te maken met Vlaanderen.
Tenslotte kent Rusland ook betrekkelijk autonome deelstaten.

Dat machogedrag van nu, geen cent willen toegeven, is alleen maar het
gevolg van een gevoel van ruggesteun door Europa, bij de leiding van
Oekraïne. Ten onrechte. Als je woont naast een machtige buur, kun je beter
verstandig vriendschap met hem sluiten.

En tenslotte trapt de USA altijd weer in de valkuil te doen alsof de
vijanden van mijn vijanden mijn vrienden zijn.