[D66] VVD biedt excuses aan voor 'Eurofielen'-uitspraak

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sun Nov 10 14:45:03 CET 2013

Bron:  ANP
Datum: 10 november 2013

VVD'er Verheijen biedt excuses aan voor uitspraak 'Eurofielen'

'Ik heb mijn woorden verkeerd gekozen en bied daarvoor mijn excuses
aan.' Mark Verheijen van de VVD trok zondag het boetekleed aan omdat
hij zaterdag op de radio zei dat eurofielen een groter gevaar voor de
Europese eenheid zijn dan rechtspopulisten en eurosceptici als de
Franse Marine le Pen.  In het radioprogramma kwam aan de orde dat
iemand als de liberaal Guy Verhofstadt zo'n eurofiel is. 'Van
suggesties als zou Guy Verhofstadt erger of gevaarlijker zijn dan
Marine Le Pen neem ik nadrukkelijk afstand. Dat is ook niet bedoeld',
aldus Verheijen zondagmiddag. Verheijen is 'wel van mening dat
voortdurend praten over meer Europa, over een federaal Europa waarbij
lidstaten hun identiteit verliezen, slecht is voor het draagvlak voor
Europa. Dat is niet iets dat mensen willen en daardoor keren zij zich
van Europa af.'

'Schandalig'

Alexander Pechtold van D66 noemde de zienswijze van Mark Verheijen
zoals zaterdag naar voren gekomen, op zondagmorgen nog 'schandalig' .
Ook de JOVD sprak er zaterdag al schande van. Pechtold zei op tv dat
het een 'zeer gevoelige politieke uitspraak' was , met name omdat er
een vergelijking wordt gemaakt tussen iemand als Verhofstadt,
fractieleider van de Alliantie van Liberalen en Democraten voor Europa
(ALDE) in het Europees Parlement, en 'geen al te frisse types'.

Spiegel

'Het meest onfrisse type vind je in de spiegel, Alexander', twitterde
Geert Wilders daarop. De voorman van de PVV ontvangt Le Pen komende
week in Den Haag. Pechtold vindt dat waakzaamheid is geboden tegen de
'nieuwe vrienden' van Wilders. De D66'er wees erop dat de nog altijd
actieve vader van Marine le Pen een antisemiet is. Daar verdenkt
Pechtold Wilders niet van, maar die zou zich er niet mee moeten
inlaten. Le Pen komt komende week bij Geert Wilders op bezoek. 'We
moeten waakzaam zijn voor nieuwe vrienden van Wilders', aldus Pechtold
verder.

--------
(c) 2013 ANP