[D66] Faillissement Griekenland/Italië/Spanje/Portugal (was D66 loopt achter God aan)

Ernst Debets edebets1 at euronet.nl
Wed May 16 23:16:10 CEST 2012

Dr. Marc-Alexander Fluks [fluks at combidom.com] :

>Ben overigens benieuwd of Griekenland, Italie, Spanje en Portugal voor 12
september failliet gaan.

Ik denk dat dat met Griekenland wel gaat lukken, als ultra links de
verkiezingen van 17 Juni gaat winnen en geen water bij de wijn doet. In dat
geval draait de ECB de geldkraan dicht. Griekenland heeft dan misschien nog
een laatste strohalm, zijnde het IMF, maar het hangt er op in hoeverre de
topvrouw (Lagarde) van het IMF naar haar nieuwe president Hollande luistert
en wat die wil met Griekenland.

Vooralsnog zie ik de Grieken al dan niet in chaos (ook al zo’n leuke Griekse
uitdrukking) uit de Euro vertrekken: alle niet Griekse investeerders zijn
inmiddels op grote schaal uit Griekenland vertrokken en de Griekse spaarders
nemen hun Euro’s op (de laatste 2 dagen zo’n 1 ½ Miljard). Als dit in
Nederland was gebeurd dan waren onmiddellijk alle nog niet genationaliseerde
banken onmiddellijk genationaliseerd a la ABN AMRO.

De vluchtende Griekse rijken brengen hun kapitaal waarschijnlijk naar
Zwitserland, Liechtenstein en Luxemburg. Ik ben dus benieuwd tegen welke
koers de Euro tegen de Drachme ingeruild gaat worden en hoeveel miljoen
Drachme een brood gaat kosten in Athene.

Italië en Spanje zullen niet failliet gaan, simpelweg omdat Europa dit niet
WIL laten gebeuren, en omdat Mario Monti slim genoeg is om z’n vriendjes op
Broadstreet 85 te hulp te roepen (al dan niet met hulp van Mario Draghi).

Portugal is een twijfelgevalletje: ze zijn economisch bijna even zwak als
grote broer Spanje, maar ze hebben wel het lef om draconischer maatregelen
te nemen dan Griekenland. Afwachten dus wat er in Brussel besloten wordt.

En nu maar wachten of de Euro helemaal uit elkaar knalt

Ernst Debets/

Zaanstad