[D66] Garmonbozia: Hash hermeneutics

Antid Oto protocosmos at home.nl
Thu May 10 18:18:23 CEST 2012

antwoord:

Volgens Gadamer (student van Heidegger:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hans-Georg_Gadamer) is de ontologische waarheid is
een proces van onthulling en verhulling. Nieuwe inzichten worden in de
"horizonversmelting" geboren, oude gaan verloren. Volgens Gadamer is verstaan
altijd een anders verstaan, nooit een beter verstaan. Of we het hier mee eens
moeten zijn is nog maar de vraag. Misschien kan een anders verstaan ook tot een
beter verstaan leiden, die kan leiden tot een betere approximatie van de
objectieve werkelijkheid. Hegels Absolute Idea enzo. De hermeneutiek van Gadamer
is in zekere zin de filosofische bondgenoot van esotericus Dr. Fluks. (misschien
ook Wittgenstein met zijn taalspelen)

Fluks raakt een punt wat betreft het injecteren van vrij gemetselde codes in de
materiële flux en het ontdekken/zien van die codes die ons iets kunnen vertellen
over de werkelijkheid en ons Weltbegriff. Waar we die codes moeten zoeken
verschillen we denk ik van mening. Waar Dr. Fluks codes ziet in alledaagse
dingen en TV series en dit esoterisch verklaart met astrologie en mythologie
zoek ik liever hermetische betekenissen in de vier waarheidsprocedures van
Badiou: kunst, liefde, politiek en wetenschap. (Gadamers hermeneutiek heeft
vooral betrekking heeft op de literatuur en levensuitingen, dus in zekere zin
begrenst.) De filosofie van Badiou wordt geconditioneerd door deze vier
waarheidsprocedures, en een mogelijke taak van hermeneutiek is dus het ontdekken
van deze "wereldcodes" in deze waarheidsdomeinen.

De kunst is om de onzincodes eruit te filteren, en ontologische waarheid
("wereldcodes") over te houden.

Badiou als axiomatische filosoof moet uiteraard niets hebben van hermeneutisme,
hij is meer van de rationele reconstructie.

Ik denk dat je beter je begrip van doelbewuste misleiding, Dr. Fluks,  kunt
inruilen voor een "proces van onthulling en verhulling" zonder direct
zwartepieten aan te wijzen.  Volgens mij is er van doelbewustheid niet direct
sprake, omdat betekenissen injecteren een puur contingent proces is? Dat
betekenissen retroactief wel een een bepaalde noodzakelijkheid of doelbewustheid
krijgen is wat anders. Maar uiteraard moet ik ook niets van Vrijmetselaars en
eurofielen moet hebben. (Dat zit in mijn trotskistische genen....)

AO