[D66] Obama en verzekeringsrampen in Nederland

Henk Vreekamp vreekamp at knoware.nl
Wed Jun 27 16:58:41 CEST 2012

Nou, ik heb ooit ergens de marktgegevens van GeenStijl gezien - de grote meerderheid der bloglezers bleken 40+ te wezen. D'r heeft dan ook een wijziging in redactiebeleid plaatsgegrepen (ingreep, je weet wel) en naast humor etc. tegen links (Ooievaar Halsema) kent GS tegenwoordig ook forse lellen toe aan rechtse corifeeen. D66 wordt overigens vrijwel steeds geportretteerd als slappe hap onder leiding van een veilingmeester etc. Ik ben dan ook een vaste consument van GS - maar ja wat verwacht je ook anders van een Wim Kan, Koot-en-Bie, Diederik van Vleuten, Micha Wertheim en Van Muiswinkel liefhebber...

Wat betreft de verzekeringen (gezondheid, pensioenen) blijf ik voorstander van het omslagstelsel - solidariteit is het goedkoopst (zie USA). Ik vind echter wel dat er in de zorg aardig wat inkomensafhankelijk gesneden kan worden. Wat mij verder boeit is de zichzelf ontplooiende bureaucratie. Waarom wordt niet het model van de zelfredzame, in kleine eenheden en lokaal gebonden thuiszorg gevolgd? Goedkoop en klantvriendelijk. Waarom die uitdijende schaalvergroting als losse coalities in dit digitale tijdperk eenzelfde effect kunnen hebben? Waarom moeten al die (ex)wethouders en (ex)volksvertegenwoordigers aan commissariaten worden geholpen? Waarom zijn in Belgie (bijv) de inkomens der medici beduidend lager terwijl de zorg hetzelfde of beter is? Om van die walgelijke neoliberale bonuscultuur maar te zwijgen - daarvoor is D66 niet opgericht!

Generaties tegen elkaar uitspelen is in ieder geval wel heel erg ouderwets en kortzichtig - fondsvorming en eventueel gedifferentieerde premieheffing per cohort lijken me redelijker. Ontsparen bij 50+ en huis-opeten bij werkloosheid schaadt weer de bestedingen, dus stoppen daarmee.

Overigens vind ik je suggesttie om met name de sociaal-economische paragrafen van de verkiezingsprogramma's naast elkaar te leggen en te analyseren erg goed - en dan niet alleen naar kosten en opbrengsten kijken maar vooral naar het lange termijn perspectief. Bestaat dat wetenschappelijk bureau (Van Mierlo Instituut als ik het wel heb) nog en zit daar enige kwaliteit zonder faalangst?
hv,u