[D66] Obama en verzekeringsrampen in Nederland

Henk Vreekamp vreekamp at knoware.nl
Tue Jun 26 08:45:39 CEST 2012

Democs,

Ik herinner me nog die glorieuze verkiezingsdagen dat 89% van de Nederlandsche bevolking pro-Obama was, inclusief VVDers en PVVers, en wie al niet meer. Zijn we nog echt zo'n rechts en onkritisch volk?

Obama sindsdien: schendt belofte voor opheffen illegale gevangenis in Cuba, gebruikt onbemande vliegtuigjes om op persoonlijk en presidentieel bevel (terreur)moslims af te schieten, en prutst een gezondheidsverzekering in elkaar die ook zeloten tot fel tegenstander maakt. Bush junior in het kwadraat, maar alleen een tikje intelligenter.

In een persoverzicht van de health reform (Columbia Journalism Review: 'The failure to explain health reform' - www.cjr.org/campaign...) lees ik waarom de meerderheid zich intussen keert tegen deze ziekteverzekering. De wet maakt het verzekerden steeds moeilijker verzekerd te zijn! Het staat werkgevers en verzekeraars namelijk vrij om het eigen risico ad libitum te verhogen. Daarmee wordt het nut van je verzekeren dus steeds kleiner! Deze structurele fout, resultaat van de neoliberale marktwerkingdoctrine, ondermijnt de health reform totaal. Nu is 56/59% van de verzekerden al tegen deze wet!

Doet me denken aan Nederlandse ideeen om ziekteverzekering en pensioenen te ont-solidariseren, op te delen in leeftijdsclusters - zogenaamd om de kosten en uitgaven te drukken. Dat wordt dus een ramp, want door ontcollectivisatie, "individualisering"etc., worden deze zekerheidsstellingen onbetaalbaar voor de meeste verzekerden en (toekomstige) gepensioneerden... Wordt Nederland weer ronduit een klassenmaatschappij, erger dan de Engelse nu - inclusief de ondergang (proletarisering) van een groot deel van de middenklasse?

Henk Vreekamp, Utrecht