[D66] Garmonbozia: Dexia

Henk Elegeert h.elegeert at gmail.com
Fri Oct 7 13:23:13 CEST 2011

Op 7 oktober 2011 07:27 schreef Erik van den Muijzenberg <muijz at dds.nl> het
volgende:

> Dexia breidde uit, van een simpele leenbank tot een bank- en
>>

> Je bedoeld dat het amateurs zijn die niets van zaken doen afweten?
> Of hoe moet dit gezien worden?
>

> Aldus: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hybris

Is geen antwoord op ... Je kunt beter respect hebben voor oudgriekse goden.
;)

> (De collega-banken zagen de bui hangen en
>>

> Ach ... toch een (boeven)bende, en ook nauwelijks bankiers te noemen?

> Ach jeetje .... Satan ?
>

> Nee, paniek.

Geen sprake van paniek, Eric.

Goed lezen Henkie.

 De bankrun is een hoax. En is bovendien ergens een gevolg van, en dus niet
een (oorspronkelijke) oorzaak. Klanten zijn trouwer aan hun bank dan
wellicht goed is voor hun.

> Nu moest de bank ontmanteld worden en zodra dat duidelijk
>>

> Is dat nu alles, zeer geleerde Eric? Je duim zit (na het uitzuigen van je
> gekkenpraat) er nog steeds aan? :))
> Ook niet bepaald het buskruit uitgevonden, wel? :)) Jemig ...
>
> Ik geef weer wat Le Monde schreef in hun krant van 6 oktober.

Zit je ergens in Frankrijk, ofzo ? Bij 'god' in de buurt? :)

Heus Henkie, je bent niet verplicht om alleen De Limburger te lezen hoor.

Ik lees slechts zelden Dagblad de Limlul, Eric. Alleen als het (echt) moet

> Sla eens een buitenlandse krant open, dat verruimt je blik.

Nou, de Le Monde (met beperkt blikveld) valt dan wel onmiddellijk af, Eric.
Lees je daarnaast ook nog wel andere/echte kranten? :)

Je zogenaamde verklaringen slaan echt nergens op.

> Ach jee.
> Zou je dat dan willen melden aan de economie-redactie van Le Monde?
> Dat men er daar niets van begrijpt, en dat ene Henkie Elegeert uit Limburg
> het allemaal veel beter weet?

Ja nee, of ene Ericje van den Muijzenberg die je de economie-redactie van Le
Monde door de maag wenst te splitsen, terwijl voor een ieder duidelijk en
helder is dat het probleem niet bij een Frans/Belgisch Dexia-bankje gezocht
moet worden, maar juist in een grotere/bredere zo je wilt context. Die
uitleg heb je niet doorgegeven ... of stond waarschijnlijk gewoon ook niet
in Le Monde.

> De bank heeft stressbestendigheidstesten moeten ondergaan, en moet daarin
> voldoende hebben gescoord.
>
> Klopt.
>
> Hoe dan kan ze - daarna dan - alsnog in een dergelijke positie zijn komen
> te verkeren dat ze gesteund moest gaan worden?
>
> Kennelijk stelt zo'n stress-test weinig voor.
> Zoiets is voor de bühne, om argeloze consumenten gerust te stellen.

Willens en wetens oplichten?

Het door jou opgesomde verleden - leuk hoor - maar dient in deze helemaal
> nergens toe. Ax dei (verbinding tussen de Goden)
>
> Toch wel; er volgt uit dat het twee simpele leenbanken waren, voor
> plaatselijke
> projecten.  De Franse leenbank was zelfs een overheidsorganisatie.
> Vervolgens is er geprivatiseerd en is men gaan expanseren - lees gokken met
> andermans geld. En dat is fout gelopen.
>
> Dexia is al in 2007 in de problemen gekomen, door een Amerikaanse dochter
> (FSA). Er is toen 6,4 miljard euro ingepompt door België en Frankrijk, om
> te
> voorkomen dat de boel omviel.

Dat patroon moet je inmiddels toch ook wel als bekend voorkomen, toch? Maar
nogmaals, die geschiedenis voorafgaand doet er niet  echt toe. Mss, later
als je na wilt gaan waar het geld gebleven is, maar voor nu gaat het om
'marktwerking' zonder de echte 'markt'.
Immers, dan viel de bank om en waren we allen van het probleem af. Nu doen
we alsof het een betrouwbare bank is, en 'weten' we dat het geen betrouwbare
is. Ranzige politici menen dan dat ze spaarders en anderen moeten gaan
redden, maar in feite worden disfunctionele bank bestuurders van de galg
gered, op kosten van de gemeenschap.

> En waarom moet Nederland (van belastingbetaler) inmiddels nu ook andere
> (buitenlandse) banken gaan steunen, middels een steunfonds? En wat als zo'n
> bank niet eens de moeite van het redden waard is? Wie trekt de grenzen, en
> waar worden die getrokken?
>
> Alternatief is de grote kladderadatsch.

Onzin. Stel de klanten veilig en niet langer dergelijke banken/bankiers.

Daar is professor doctor ingenieur Fluks voorstander van begrijp ik, maar de
> rest
> van de mensheid heeft natuurlijk liever niet dat de hele economie in
> elkaar lazert.

Oh, zijn we nu weer bij je hobby aangeland? :)  Maar nee, je laat je - net
als de rest - bang maken. Lees ook eens een echt anderen krant. Professor
doctor ingenieur Fluks wijst juist op d(i)e waanzin. Heb je moeite met
lezen? Ander brilletje, mss? :)

Henk Elegeert