[D66] de schijn van de werkelijkheid falsificeren

Antid Oto aorta at home.nl
Tue May 24 09:01:21 CEST 2011

On 23-5-2011 11:03, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:
>  Antid Oto <aorta at home.nl>,
>
>  Ik, daarop,
>
>  Antid,
>
>  Het is mijn filosofie niet, het is een verhaal van anderen en
>  een verhaal kan men niet falsificeren. Het verhaal wordt verbor-
>  gen achter zaken die materieel lijken te zijn en daarmee falsi-
>  fieerbaar. Dat het gaat om (twee) *betekenissen* maakt het extra
>  moeilijk.

Wat zijn "zaken die materieel lijken te zijn?"
Spreekt hier de subjectieve idealist Flux?

>  Jij wil er gewoon niet aan dat de (meeste) dingen om ons heen
>  twee betekenissen hebben.

Twee? Waarom niet drie of meer? Ik ben me zeer bewust van het feit dat "dingen"
(woorden,verhalen,objecten) meerdere betekenissen kunnen hebben. Betekenissen
gehoorzamen dialectisch materialisme, dus de betekenis zit in een flux van
permanente /Aufhebung/.

Dat u wel eens een boekje over griekse mythologie en Orwell heeft gelezen,
doctor,  weten we nu wel, maar dat is toch geen reden om aan te nemen dat dingen
precies 2 exact tegenovergestelde betekenissen hebben? Dat is een catastrofale
Orwelliaanse manier van denken.... War=peace etc.

(Bovendien denken /over /een taal, door /in/ taal te denken, leidt tot allerlei
paradoxen en puzzels... maar dat terzijde)