[D66] voor de oerknal was God niet nodig

Henk Elegeert h.elegeert at gmail.com
Thu May 19 12:40:26 CEST 2011

Tjuurlijk, ook de gr/christelijke visie:

*De Hawking hype * <http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=22655>
<http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=22655>
Ongelooflijk, wat een hype. Een kort interview met wetenschapper Stephen
Hawking in de Guardian van afgelopen weekend creëerde een mediahype van
jewelste. Een Google search op dit interview levert nu al meer dan 500.000
(!) zoekitems op. En dat vanwege een interview van letterlijk slechts 20
regels!

Wat heeft deze briljante wetenschapper van naam en faam dan wel niet voor
uitzonderlijks gezegd? Wel, niets eigenlijk…

Hij heeft nog eens herhaald wat hij al eerder zei: dat hij meent dat er een
multiversum is (een enorme hoeveelheid parallelle universa) en dat wij bij
toeval in een gunstig heelal leven. Dit speculatieve idee moet hij aanroepen
om een heel bijzonder verschijnsel te verklaren wat in de afgelopen decennia
is ontdekt, namelijk dat wij in een heelal leven dat buitengewoon precies
blijkt te zijn afgesteld. Als de uitdijingssnelheid van het heelal ook maar
een onvoorstelbaar kleine fractie anders was geweest waren er geen sterren
geweest. Als de kernreacties in de sterren ook maar ietsje anders zouden
verlopen, zou er geen koolstof gevormd worden en was er geen leven. En zo
gaat het met tientallen voorbeelden door. Ons universum blijkt werkelijk
heel nauwkeurig afgesteld te zijn om leven mogelijk te maken.

Vriend en vijand zijn het eens over dit gegeven. De vraag is hoe je het moet
duiden. Een voor de hand liggende interpretatie is het klassieke theïstische
wereldbeeld waarin God deze wereld heeft geschapen met een ordening van alle
elementen die leidt tot melkwegstelsels, sterren, planeten, en leven op
aarde tot en met de mens. Maar dat idee roept weerstand op bij atheïsten.
Reeds een eeuw geleden bij de ontdekking van de oerknal – die een begin van
ons universum impliceerde – zei gezaghebbend astronoom Eddington:
‘Filosofisch is de notie van een begin van de huidige orde in de Natuur
weerzinwekkend voor mij.’ Maar de voortgaande wetenschap heeft dit eerste
begin keer op keer bevestigd. En recenter heeft de fijne afstemming van de
vele parameters in de kosmos het klassieke beeld verder versterkt.

Hawking en anderen zochten een alternatief en ontwikkelden theoretische
ideeën, gerelateerd aan de snaartheorie, rond een multiversum: een grote
collectie universa die allemaal net wat anders zijn, en waarbij wij
toevallig een leefbaar universum bewonen. Creatief idee. Het probleem is
echter dat er geen enkel concreet bewijs is voor het bestaan van zo’n
multiversum. Ik zou prima kunnen leven met het idee van een multiversum. Het
lijkt me zelfs fascinerend meer te leren over die andere universa, hoe ze er
uit zien, hoe ze ontstaan, etc (en  overigens zouden we pas dan kunnen
zeggen of ons eigen universum wel zo toevallig is). Maar als experimenteel
wetenschapper zou ik graag bewijs zien voor zo’n fantastisch idee: concrete
aanwijzingen uit observaties of experimenten. Die kan Hawking niet leveren.
En daarmee zijn deze ideeën geen wetenschappelijke feiten maar theoretische
speculaties.

Daarnaast heeft Hawking nog wat gemeenplaatsen uitgesproken: het brein
functioneert als een computer, en de hemel is een sprookje voor mensen die
bang zijn voor dood. Ach, zulke uitspraken verbazen niet uit de mond van een
gevierd atheïst. Maar het is goed te bedenken dat hier de levensbeschouwing,
en niet de wetenschap van Hawking spreekt. Het is allemaal de hype niet
waard.

Ik eindig positief met enkele goede woorden uit het interview. Hawking
spreekt over de schoonheid van de natuurwetenschap, iets dat mij ook sterk
motiveert. Verder, op de vraag hoe de mens zou moeten leven zegt Hawking dat
we de grootste waarde van onze daden moeten zoeken. God en de naaste
liefhebben lijkt me daar een mooie invulling van. Voor nu en de eeuwigheid.
In die andere wereld.

De auteur is een Nederlandse natuurkundige en hoogleraar verbonden aan de
Technische Universiteit Delft.

*18-5-2011* | *bron: Cees Dekker*

"
:)

Mare: Een recentere fijne afstemming van de vele parameters in de kosmos
(heeft) het klassieke beeld .. versterkt, blijkt uit, Cees?

Henk Elegeert

Op 17 mei 2011 17:51 schreef Henk Elegeert <h.elegeert at gmail.com> het
volgende: