[D66] D66-fractie Amsterdam-West valt uit elkaar

ReindeR Rustema discussions at reinder.rustema.nl
Thu Jan 13 13:13:29 CET 2011

On 13 jan 2011, at 13:00, Bert Bakker wrote:

> wil je nu zeggen dat de fractievoorzitter tegen Europese aanbesteding, en voor onderhandse gunning is?

Die aanbestedingsprocedures zijn ooit uitgevonden om corruptie en handjeklap in achterkamertjes tegen te gaan. Ik wil niet insinueren dat die bijeenkomst geheim was omdat daar een niet-aanbestede deal werd dichtgetimmerd. Het kan heel legitiem zijn om een vergadering waar grote bedragen over tafel gaan niet openbaar te houden omdat alle marktpartijen dan meeluisteren en daarna hun offertes naar de begrote bedragen toeschrijven. Dat zou dan een verspilling van belastinggeld zijn.

Maar de informatie die uit die geheime vergadering gelekt zou zijn lijkt me helemaal niet datgene wat geheim moet blijven. Je moet in ieder geval de indruk wegnemen dat er behalve die bedragen zaken zijn besproken die geheim moeten blijven. Ik krijg de indruk dat de fractievoorzitter krampachtig alles geheim wil houden omdat dat beloofd is aan de andere raadsleden. In plaats van vertrouwen op datgene waarvan elk raadslid zelf wel kan bedenken dat het geen geheim is. Bijvoorbeeld omdat de voorwaarden voor aanbestedingen en dergelijke openbaar gedocumenteerd zijn.

Maar nogmaals, we baseren ons allemaal maar op de karige journalistieke verslagen van de gang van zaken.

--
ReindeR