[D66] D66-fractie Amsterdam-West valt uit elkaar

Bert Bakker bertbakker7 at gmail.com
Thu Jan 13 11:59:21 CET 2011

Maar dat is het ook - een puinhoop.
Om te beginnen houdt het electoraat inderdaad heel goed rekening met het
feit dat er grote meningsverschillen bestaan en ruzie is in een fractie: het
electoraat loopt heel hard weg. Dat bleek al tijdens de verknalde formatie
op niveau van de stad, dat zal ook blijken bij de deelraadsverkiezingen, als
die tenminste nog eens worden gehouden, want het lijkt me een volstrekt
overbodige laag.

Los daarvan: natuurlijk mogen fractieleden hun eigen geweten volgen als het
om belangrijke zaken gaat. In die zin hoeft niemand 'stemvee' te zijn. Maar
fractiegenoten moeten wel op elkaar kunnen rekenen, wat betekent dat iedere
woordvoerder op zijn/haar terrein in beginsel moet kunnen uitgaan van
vertrouwen van de overige leden. En als dat niet vanzelfsprekend is, dan
maak je tevoren afspraken over het standpunt, zodat je namens zijn vijven de
boer op kunt en meerderheden kunt proberen te maken voor je opvattingen. Je
praat daarover met vertegenwoordigers van andere fracties, die er óók vanuit
gaan dat ze namens die hele fractie spreken. En in 99 van de 100 gevallen
gaat het niet om geweten, maar over gladheidsbestrijding, stoeptegels en
huisvuil. Toch wel erg bizar om daar zo'n ruzie over te maken.

Dat iedereen maar wat doet en een beetje zijn gang gaat lijkt erg leuk en
vrij en jottem, maar daar wordt die stad, c.q. wordt dat stadsdeel echt niet
beter van. En dat snappen kiezers heel goed.

Groeten,
Bert.

Op 13 januari 2011 11:49 schreef ReindeR Rustema <
discussions at reinder.rustema.nl> het volgende: