[D66] Eerste Kamer torpedeert verbod ritueel slachten

Henk Elegeert h.elegeert at gmail.com
Wed Dec 14 18:29:50 CET 2011

Op 14 december 2011 16:28 schreef Glenn Mellonius (EU)
<glenn at mellonius.eu>het volgende:

> **
> On 14-12-2011 13:58, Henk Elegeert wrote:
>

>  Gelukkig:
> Eerste Kamer torpedeert verbod ritueel slachten<http://www.blikopnieuws.nl/bericht/138265/Eerste_Kamer_torpedeert_verbod_ritueel_slachten.html>
>
> <knip>
>

> Dierenbeul die je bent.

:)) Dank je, Glenn. Maar nee, dus....

Ik geloof niet, en bovendien .... ik slacht niet.
Ik eet overigens wel vlees, en vis ... ;)

Slacht: een en ander als gevolg van onze inrichting van deze maatschappij
en ons kapitalistisch systeem. Zonder dat zou ik waarschijnlijk zelf niet
ontkomen aan een dergelijk - toegegeven: gruwelijk - handelen. Al dan niet
in een religieuze context uiteraard.

Waar ook ter wereld, waar ook in de voedselketen: ergens dienen alle dieren
wel ergens tot voedsel van een ander dier. Sommige wachten op geringe
afstand je dood af, anderen gaan over tot een aanval die meestal tot de
dood leidt, en dus tot voedsel. Simpelweg de continuïteit garanderen, en
onderdeel in een evolutionair proces - en mogelijk tot uitsterven gedoemd.

Niet zelden immers rekent de natuur uiteindelijk ook genadeloos af met
populaties die onder eigen (deel)succes te groot in omvang zijn geworden.

Zou men al iets willen betekenen dan ligt er een schone taak in het
beheerst houden van bepaalde populaties, maar het heeft geen enkele zin als
de mens - op religieuze gronden - iets zou willen verbieden dat volkomen
des mens is.

Die mens nu - althans een select deel ervan - meent anderen daarvan hun wil
op te kunnen leggen en kwijlt intussen verwerpelijke termen over hen die
zich daar niet aan kunnen/willen houden.

Jammer derhalve dat je niet ingaat op de argumenten die hier zo valselijk
gebruik van wordt gemaakt. Immers: ook een eventueel ritueel verbod maakt
het slachten niet minder diervriendelijk. Zelfs het zgn. 'verdoofd
slachten' kun je als dieronvriendelijk karakteriseren als je
de dwaze menselijke emoties eens gewoon aan de kant zou zetten.

De dieren zelf hebben geen enkele vorm van inspraak, en je kunt je afvragen
of de dood zelf wel door mensen kan worden beoordeeld.
Of zij überhaupt wel over het juiste kader beschikken daarin een oordeel te
vellen, laat staan anderen daarin de wet voor te schrijven.

Henk Elegeert