Motto Bruin luidt 'Vrijheid en Verantwoordelijkheid'

Mon Oct 4 15:27:59 CEST 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Wat korter door de bocht:

Hoe kan links het CDA welk besluit dan ook tot regeringsvorming en deelname
ontzeggen en bekritiseren, waar links althans PvdA eerst zelf het CDA
nadrukkelijk van regeringsdeelname en een middenkabinet uitsloot?
Zodra PvdA elk gesprek en een regering met CDA blokkeerde, stelde links zich
buiten elke verdere overweging van het CDA. Door als PvdA het CDA en een
middenkabinet uit te sluiten, en alleen daardoor, stond het het CDA geheel
vrij elke regering, ook zonder zijn boycotter de PvdA, mee te vormen die
overblijft en erna de eigen voorkeur heeft.

De PvdA is van nature zo dictatoriaal, dat men anderen elke vrijheid,
eigenheid en zelfstandigheid over eigen oordelen, voorkeuren en handelen
ontzegt, zoals ze dat graag alle burgers ontzegt. Dit was niet de eerste en
waarschijnlijk niet de laatste keer dat de PvdA zijn hand ver overspeelt, en
velen en meerderheden tegen zich in het harnas jaagt.

Van een burgemeester gewend aan zijn voormalig Moskou aan de Amstel mag dat
ook niemand verbazen, de man heeft er alleen vanuit een ansolute
meerderheidsdictatuur gefunctioneerd en gehandeld. Het is voor hem en andere
PvdA-ers inderdaad nog steeds erg wennen dat Nederland niet, zoals enkele
laatste bolwerken, onder de alleenmacht van hun eigen PvdA staan, en dat
anderen niet alleen naar hun willekeur en pijpen dansen of anders vanzelf
als muurbloempje buiten langs de dansvloewr staan.

Zelf heb ik dit al vele malen mee mogen maken, bijvoorbeeld op
stadsdeelniveau en bij de provincie. In het eerste geval mocht ik de eigen
buitensluiting van de PvdA helpen omkeren tot alsnog hun deelname met die
van D66 als 2e erbij. In het tweede geval mocht ik bijdragen aan de
ideevorming tot toen de enige provincie zonder PvdA in het bestuur en de
enige met D66 erin.

Wie niet snapt zichzelf buitenspel te zetten door te vroeg anderen buiten te
sluiten, moet eerst maar weer wat oefenen op de kleuterschool en de
kinderspeelplaats: mag ik ook meespelen, nee jij mag niet meedoen...

Fritz van Rikxoort