kabinetsgeval

w.t. jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Thu Jan 14 03:21:29 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lijsters, merels en ander verhongerend gevogelte,

Wat kanttekeningen bij het debat vanavond van een eenvoudig vogelaar:

1)       Pechtold heeft er prima aangedaan door dit debat aan te vragen en
zette op een felle wijze prima de toon die het debat moest hebben: kan
Balkenende nog wel functioneren als premier.

2)       Het werd spannend toen Van Geel aan bod kwam en vervolgens Hamer.
Het viel me op dat Geri Verbeet als kamervoorzitter toen begon te
marchanderen, in het voordeel van haar partij. Ze liet de -geslaagde
interruptie- van Pechtold voor het begin van de bijdrage van Hamer toe, maar
daarna begon ze het gesprek te manipuleren.

3)       Vooral toen Balkenende zijn verklaringen van gisteren moest
toelichten, gaf ze opzichtig de beurt aan Agnes Kant, die het maar niet
lukte de angel in het debat te vinden, en meed ze Halsema en Pechtold. Bij
het begin van zijn beantwoording zag ik zijn koppigheid en zou het met een
goed geplaatste interruptie gebeurd zijn.

4)       Die Pechtold en Halsema beiden overigens ook als hamvraag bleven
mijden: heeft de PvdA nog wel vertrouwen in deze premier?

5)       Ik heb zeker drie momenten gehad, dat ik voor mijn TV schreeuwde:
Vraag die vraag over het functioneren van Balkenende, en de argumentatie lag
er voor open, maar niemand deed het, en als het dreigde, greep Verbeet in.

6)       Onze democratie is schijn, ik leef met mijn familie, vrienden en
collega's in een nep wereld, waarin verantwoordelijkheden worden
verdonkermaand, transparantie afwezig is en het belang van het voorbestaan
van bestaande politieke  samenwerkingsbestanden stuitende vormen aanneemt.

7)       Moet ik mij nu, geheel pragmatisch, cq opportunistisch, aanmelden
als TK kandidaat, zonder het klasje daarvoor gevolgd t hebben?

met vriendelijke groet,

Tjerk

Mr W.T. Jouwstra

Utrecht