Iceland ’s president veto’s IceSave law

Bert Bakker bertbakker7 at GMAIL.COM
Fri Jan 8 20:33:26 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Wouter Bos had twee redenen om Icelandspaarders schadeloos te stellen.
Een goede en een slechte.
De goede is dat hij bang was dat het ene bankendrama het andere zou
uitlokken, alle vertrouwen in de banken verloren zou gaan, mensen massaal
hun geld zouden willen terughalen of opnemen, en daardoor (alle) andere
banken in problemen zouden zijn gekomen. Ook de Rabobank. Dan had hij ze
allemáál moeten redden, want zonder banken gaat het niet. Bovendien had dat
tot een nog veel diepere economische crisis geleid. Dus tegen die achergrond
was het wel begrijpelijk.

De slechte reden is dat Wouter Bos, ook nu hij minister van Financiën is,
geen sjoege heeft van geld, en al evenmin van mijn en dijn. Voor een
gemiddelde sociaaldemocraat is het geen enkel probleem om belastinggeld uit
te geven, nu, morgen en ook voor over dertig of veertig jaar. Belastinggeld,
staatsschuld, het zijn allemaal virtuele grootheden, waar Bos c.s.geen
enkele boodschap aan hebben. Doorgaans hebben ze nooit een cent verdiend
behalve belastinggeld, en een hogere belasting om hun eigen spilzucht te
bekostigen vinden ze dan ook geen enkel probleem.

Probleem is wel dat Wouter's (persoonlijke) imago momenteel vooral op de
eerste (goede) reden is gebaseerd, niet op de tweede. Maar dat verandert nog
wel, wanneer mensen de consequenties zien en voelen. Dat is precies de reden
waarom Wouter ieder besluit daarover zal willen vooruitschuiven naar het
volgende kabinet.

Nou, ik ben het weer kwijt - prettig weekend :-)
Groeten,
Bert.

Op 8 januari 2010 19:44 schreef Henk van Lingen <henk at vanlingen.net> het
volgende: