[D66] OV Klachten/ was: Verhuizing D66 discussielijst gereed

Ernst Debets edebets1 at euronet.nl
Wed Dec 29 19:41:51 CET 2010

Henk,

Ik kan me jouw frustratie inzake het OV bijzonder goed voorstellen.

Ik wordt dagelijks door het geklooi van ProRail/NS getroffen en dat alleen
maar voor het dagelijkse kleine K**-stukje vanuit de Zaanstreek naar
Amsterdam.

Allereerst heeft men kennelijk vergeten om ooit bij NS te melden dat er in
Assendelft Noord een complete Vinex wijk opgeleverd werd waardoor de
stoptrein Uitgeest-Amsterdam al na de eerste stop ongeveer uitpuilt. Vroeger
reed men nog wel eens met dubbeldekkers zodat je meer ruimte had (zeker in
de spits). Maar wat deden die sukkels in Utrecht? Gedurende een jaar (dienst
2009-2010) werden er dagelijks kortere treinen ingezet terwijl het aantal
reizigers alleen maar toenam. Vervolgens begon men in september met de
nieuwe SLT sprinters te rijden. De problemen met deze miskoop zijn inmiddels
bekend. Ik had ooit nog enige waardering voor Camiel Eurlings als verlosser
van het Tineke Tolpoort tijdperk (die Tineke was overigens ook uit de
Zaanstreek afkomstig, en had de problemen al moeten zien aankomen, al dan
niet ingefluisterd door haar zus die in Zaanstad de verantwoordelijk
wethouder was). Echter Camiel heeft niets, maar dan ook helemaal niets aan
de chaos bij NS/Prorail kunnen cq willen doen.

Naast bovengenoemd voorbeeld van capaciteitsgebrek heb ik nog een ander
lijstje spoorwegfratsen waarvan een aantal denk ik genoegzaam bekend moge
zijn:

-      Welke randdebiel haalt het in z’n bekrompen hoofd om nieuwe
treinstellen zonder sanitaire voorzieningen te bestellen en vervolgens
hiermede stoptreindiensten van bijna 2 uur te gaan rijden
(Rotterdam-Gouda-Amsterdam-Uitgeest en Rhenen-Uitgeest)?

-      Wie bedenkt het om in diezelfde nieuwe treinstellen de koelingsinlaat
voor de electromotor ONDER de wagon te plaatsen zodat er alleen maar vocht
en vuil aangezogen wordt waardoor er om de haverklap kortsluiting ontstaat
en er inmiddels 90% van de nieuwe treinstellen stuk in de werkplaats staat?
En dat alles om slechts 1 (één) zitplaats per treinstel meer te krijgen
(terwijl je in de spits meer aan staanplaatsen schijnt te hebben)?

-      Welke zogenaamde manager verzint het om midden Oktober op een mooie
nazomerdag een winter nooddienstregeling te testen waarbij er niet gedacht
wordt aan het feit dat er wel eens in veel treinstellen storing kan
ontstaan?

-      Ik weet dat communicatie iets is dat binnen één bedrijf vaak al heel
moeilijk is, dus waarom zijn de spoorwegen dan in twee bedrijven verdeeld
die niet eens slecht, maar totaal NIET met elkaar communiceren, laat staan
dat aan hun cliënten kunnen overbrengen?

-      Waarom moet er als er een trein tussen Purmerend en Zaandam
stroomloos komt te staan door draadbreuk (kan gebeuren) een dieselloc uit
(of all places) Utrecht komen om de trein weg te slepen, terwijl er
voldoende diesellocs in de Amsterdamse havens en rangeerterreinen aanwezig
zijn (dus dichter bij de plaats des onheils)?

-      Wanneer krijgen bij NS en ProRail de Civiel en Werktuigbouwkundig
Inginieurs (HTS & TU) het weer voor het zeggen in plaats van de zichzelf
procesmanagers noemende bedrijfskundig doctorandussen?

-      Als er elke 5 minuten 3x hetzelfde bandje afgedraaid wordt dat het
winterweer is etc.. WETEN WE HET WEL! DOE ER WAT AAN in plaats van
verwarrende/ onjuiste informatie om te roepen.

De enige oplossing is denk ik om de NS en ProRail directie te verbieden om
met de auto naar het werk te gaan en ze verplicht 2e klas met de trein te
laten reizen. Hetzelfde geldt overigens voor Melanie Schultz die zich de
laatste weken alleen nog maar als roeptoeter voor NS en Prorail ontwikkelt.

Misschien dat ze zo enige realiteitszin wordt bijgebracht.

Ernst Debets/

Zaanstad