11 december pro-Wikileaks demonstratie Amsterdam

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sun Dec 12 15:13:36 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>   Ik vind dat Wikileaks-gedoe op zich wel aardig, hoor.
>   Maar ik zit eerlijk gezegd niet te wachten op nog meer
>   diplomatenroddels. Neemt niet weg dat die Julian Assange
>   schandalig wordt behandeld...

Ja, dat is ook wat mij motiveert. Ik vond Wikileaks op zichzelf wel OK,
maar volgde het allemaal niet zo precies. Het is juist het ondermijnen van
de persvrijheid en vrijheid van meningsuiting en de uitholling van de
rechtsstaat die mij zo boos maken. Als er alleen maar verbale kritiek was
gekomen uit Amerika en niet die schandelijke roep om vervolging of erger,
het onder druk zetten van bedrijven etc, dan was ik ook zeker niet naar
een pro-Wikileaks demonstratie gegaan. Ik heb gisteren dus wel een
foldertje meegenomen, maar geen bumpersticker voor de Piratenpartij.

> twee keer doet het openbaar
>   ministerie in Stockholm niets en als de rodelhel losbreekt
>   eisen de 'slachtoffers' middels een advocaat alsnog actie
>   van het OM. Zoiets is uiteraard geen toeval.

Tja, het is een dubieus verhaal, maar je moet er niet zomaar vanuit gaan
dat de beschuldigingen vals zijn. Aan de andere kant, op basis van wat ik
nu gehoord heb (en dat is nog niet veel) lijkt het bewijs zwak. De meest
aannemelijke verklaring lijkt me niet dat de CIA een en ander in scene
heeft gezet, maar dat de dames erg pissig waren dat Assange met beiden
naar bed was geweest. Hell hath no fury like a woman scorned. Ik las dat
een van de dames (volgens mij de jongere) echt dacht dat het wat kon
worden met onze Julian en dat hij haar hart flink gebroken heeft. Als ze
geen sterker bewijs hebben (en dat lijkt me moeilijk, niemand was erbij en
het is zijn woord tegen het hunne) verwacht ik dat hij wordt
vrijgesproken. In dubio pro reo.