de problemen

Henk Elegeert h.elegeert at GMAIL.COM
Mon Aug 2 15:23:20 CEST 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 2 augustus 2010 14:05 schreef John Wijsmuller
<j.wijsmuller at planet.nl>het volgende:

John,

> Om mensen in beweging te krijgen zijn sterke beelden nodig. Zo ging het ook
> in het boek Exodus.

 ;) Nu je zegt: Ik zat er al over te denken hier maar te gaan vertrekken ...
Het sterke beeld: een democratie over cijfers, en claims - die overigens
nergens op slaan - daaraan ook nog (valselijk Democratische) rechten te
kunnen ontlenen. Ten koste van uitgerekend hen die hoogst waarschijnlijk het
slachtoffer zullen gaan worden van dat ultrarechtse beleid, onder aanvoering
van (op zijn Duits dan maar) furher: Rutte. :)

Probleem is echter dat ik nog niet goed overzie hoe mijn opgebouwde rechten
mee te kunnen gaan nemen ...

> De genoemde tien plagen zijn denk ik heel reėel en worden allemaal door
> menselijk handelen veroorzaakt.

Los van het reeele karakter - ben ik niet met je eens dus - worden ze niet
louter door menselijk handelen veroorzaakt. Daarnaast, enkele van de plagen
kunnen nu ook juist weer een eind maken aan een of meerdere van de genoemde
'plagen'.

Zou je daarin dan wel moeten ingrijpen ? En is dat derhalve wel humaan
(hetgeen je kennelijk beoogd)?

> Al deze plagen zijn door goed beleid op langere termijn te voorkomen. Het
> stelt wel hoge eisen aan de politiek.

Dat zie ik niet, John. Ergo: dat menselijk ingrijpen zal enkele plagen juist
niet weten te voorkomen, maar juist doen verergeren.

> Het lijstje met Nederlandse problemen is vaag, slecht geformuleerd en kan
> veel beter. Het is natuurlijk geen analyse, maar alleen een poging om een
> overzicht van problemen te geven.

Maar wat te denken van problemen oplossen, heel dicht bij huis ? Wat zou D66
in dat opzicht kunnen doen ? Er is kennelijk veel ongenoegen / onvrede
waarvoor menigeen de oplossing zoekt 'per' 'oxidatie'. ;)

Dus, waarom niet inventariseren - dicht bij de bron (de kiezer/burger) - en
dan vandaar uit verder werken ?

Is het bv. wel aantrekkelijk om een eigen huis te kopen ? Is er wel
voldoende waarborg voor een dergelijke investering, en kun je die ook
inzetten, of zit je er vervolgens aan vast zonder verdere mogelijkheden ?
Zitten er niet teveel (tussen) die wat willen 'verdienen' zonder dat ook
werkelijk te doen ? Om wiens 'bezit' gaat het in feite ? De bank, of de
koper ? !!

Kortom: los laten van plannen die nergens een borging vinden (te ver weg
liggen), en die de politiek erdoor wil drukken/drammen, ipv. het oplossen
van de werkelijke problemen ...

Hoe nu gaat D66 die uitdaging invulling geven ? ;)

Henk Elegeert