de problemen

John Wijsmuller j.wijsmuller at PLANET.NL
Mon Aug 2 17:48:23 CEST 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 2-8-2010 8:59, Antid Oto schreef:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Jezus, de heer Wijsmuller moet toch wel echt radeloos zijn met deze herhaalde
> variant van de ten plagues of capitalism van Derrida. Volgens Maarten 't Hart
> gisterenavond heeft de mens de mens niet lang meer, en is de wereld vervolgens
> aan de (stralingsresistente) insekten, dus waar maak je je eigenlijk druk om Johny?

Beste Antid Oto, bedankt voor de aandacht voor de tien plagen van
Derrida. Ze zijn net zo reëel als de tien plagen die ik noem. Ze zijn
ook allemaal het gevolg van de bevolkingsexplosie waar onze wereld onder
lijdt.

> <knip>

> nou èn, wat heeft dat met die tien plagen te maken?

Niets. Dit is een gevolg van ons parlementair systeem, waarbij steeds
weer extra onzin aan het systeem wordt toegevoegd om de kiezers te
behagen. Mijn voorkeur gaat uit naar een systeem met losse handen.
Iedere Nederlander krijgt een "basisuitkering" en het verdiende inkomen
wordt automatisch via een staatsbankrekening netto uitgekeerd op de
particuliere rekening van de burger.

> te ingewikkeld? Is dat niet een eufemisme voor te veel sociale zekerheid?

Mensen krijgen nu vaak niet waar ze recht op hebben.

> Nou èn fatsoensrakker. Aan de bourgeoisie passen we ons zeker niet aan.
> Meer onaangepastheid graag!

Het systeem is te ingewikkeld voor veel burgers. De regels moeten worden
aangepast aan de mensen waarvoor ze bestemd zijn.

> define adequaat.

Met adequaat bedoel ik een zodanige opvoeding dat de kinderen het leven
dat ze te wachten staat aankunnen.

> ja, dat is zo. maar hoe komt dat?

Een belangrijke oorzaak is dat men binnen het onderwijs denkt dat men
alles doet wat men kan doen. Men vindt dat het onderwijs perfect is. Men
moet van buiten het onderwijs komen om de tekortkomingen aan te wijzen.

De in zuilen georganiseerde scholen zijn niet geïnteresseerd in wat er
gebeurt met leerlingen van buiten de zuil. De Christelijke scholen zijn
asociaal als het om de scholing van niet Christelijke kinderen gaat.

> Hoe groot is die gemiddelde afstand dan in vergelijking tot andere landen, of
> roep je maar wat?

Woon-werkverkeer kost gemiddeld uur per dag
13 februari 2010 | Mobiliteit/infra | totaal 851 keer bekeken, 5 keer
vandaag        Stuur door | Print

De Nederlander is in gemiddeld 28 minuten op zijn werk. Daarmee is hij
per dag (bijna) een uur kwijt aan het woon-verkeer, zo blijkt uit het
Regus Business Tracker-onderzoek. Voor het onderzoek zijn 11.000
werknemers uit 13 landen ondervraagd. Bijna 20% van de ondervraagden
heeft afgelopen twee jaar overwogen zijn of haar baan op te zeggen
vanwege de lange reistijd. Onder de Nederlandse respondenten was dit 9%.

Van de mensen die elke dag langer dan een uur onderweg zijn, denkt 39%
na over een andere baan. Een op de vier Nederlanders overweegt door de
te lange reistijd een andere baan te zoeken. Chinezen zijn met een
gemiddelde reistijd van 41 minuten het langst onderweg, gevolgd door de
Indiërs met 39 minuten, Belgen 37, Duitsers 33 minuten, Indiërs en de
inwoners van Mexico zijn gemiddeld 31 minuten onderweg.

33% van de Chinezen overweegt vanwege de lange reistijd zijn baan op te
zeggen. Ook 33% van de Zuid-Afrikanen overweegt dit evenals 25% van de
Indiërs, 19% van de Mexicanen en 18,5% wereldwijd denkt erover zijn of
haar baan op te zeggen. In Nederland zijn de afstanden weliswaar
relatief klein, maar is de verkeersdruk hoog en ook hier wordt gezocht
naar alternatieven voor het woon-werkverkeer, aldus Regus.

Beste AO, nadat lange tijd de reistijd omlaag ging en de
woon-werkafstand omhoog, gaat de reistijd nu omhoog. Files en gebrekkig
openbaar vervoer eisen hun tol!

> Nonsense, mensen worden ontslagen bij de vleet.

Ontslaan lukt aardig, maar komen de mensen ook gemakkelijk aan ander werk?

> zit niet vast, zit scheef. Eigen woningbezit wordt zwaar gesubsidieerd en huren
> niet. Huren moet goedkoper! Schaf de jaarlijkse huurverhoging af!

Scheef of vast. Verhuizen naar het huis dat je wenst in de buurt van je
werk is voor velen niet haalbaar.

> En terecht! Kapitaal moet gesaboteerd worden.

Grappige visie.

> Dat lost vanzelf op.

Jammer genoeg is dat voorlopig niet het geval. In 1850 was 50 % ouder
dan 65 jaar. In 2000 was dat 14 %.
Dat percentage zal tot 2040 stijgen naar 29 % en daarna weer zakken tot
20 á 25 %. Ga jij dat betalen?

> Sinds wanneer werkt bourgeois democratie? En welke werking stelt U zich dan voor?

Onze democratie werkt één keer in de vier jaren en dat kan natuurlijk
een stuk beter. Voorwaarde is dat de bevolking goed wordt geïnformeerd
en regelmatig mag stemmen.

Hartelijke groet, John