Begrenzing van incassokosten

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Thu Apr 1 11:37:18 CEST 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 1 april 2010 10:33 schreef Cees Binkhorst <ceesbink at xs4all.nl> het
volgende:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Kan iemand mij uitleggen waarom, als je de kosten wil BEPERKEN, er een
> MINIMUM moet worden vastgesteld?
> Het lijkt me meer voor de hand te liggen de maatregel te beperken tot
> MAXIMA.
> De bekende 'marktwerking' krijgt dan tenminste nog een kans ;)
>
> Met andere woorden, hoe zelfstandig denken politici na?

Niet !!

> [...]
>
> Begrenzing van incassokosten
> Het innen van buitengerechtelijke incassokosten wordt aan banden gelegd.
> Dat schrijft minister Hirsch Ballin (Justitie) aan de Kamer. In de wet is nu
> vastgelegd dat incassokosten ‘redelijk’ moeten zijn. Hirsch Ballin wil dit
> nader invullen door de kosten te maximeren op een nog te bepalen percentage
> van de vordering. Dit percentage moet lager worden naarmate de vordering
> hoger uitvalt, om te voorkomen dat de kosten onredelijk hoog worden. Ook
> stelt de minister een minimumbedrag voor (van veertig euro) dat schuldeisers

Kortom: het hele circus - waarbij de klant nog enige bescherming genoot -
gaat nu voorgoed in gang? Alsof schuldeisers altijd een rechtvaardige schuld
eiser zijn, NIET DUS !!

> Voor dit bedrag kan een bedrijf een dossier aanmaken en een sommatie
> versturen, is de gedachte. De regels, die worden neergelegd in een Algemene
> Maatregel van Bestuur, gaan gelden voor vorderingen tot 25 duizend euro.
> Voor geschillen over hogere bedragen blijven de huidige regels gelden.

Precies. Het circus van het rondsturen van niet geldige schulden gaat dan
gewoon door. Pas als je bij de 25 duizend Euro ben aangeland kun je
kennelijk bezwaar hebben. Kortom: betaal nu maar want goedkoper dan wachten
en vooral rekenen op gerechtigheid.

> Bij deze conflicten zijn de partijen doorgaans grotere bedrijven, die
> volgens Hirsch Ballin eerder hun toevlucht tot de rechter zullen zoeken.
> Eind vorig jaar becijferde de landelijke organisatie van sociaal raadslieden
> bij gemeenten dat jaarlijks 130 miljoen euro ten onrechte aan incassokosten
> wordt opgelegd. De Kamer vroeg daarop om maatregelen.

En, komen die er? Nee, dus ...

Kan die Hirsch Ballin niet ergens putjesschepper worden. Creëert ie
tenminste iets ...

Henk Elegeert (Die inmiddels rekeningen krijgt voor geschoteld voor diensten
die hij inmiddels al niet meer ontvangt. En vervolgens met een incassobureau
te maken krijgt. Afgesloten, maar enkel vanwege
financieeladministatiefwanbeleid en geblunder bij de leverancier. Door
gekoppelde verkoop al maanden niet volledig gebruik kan maken van het
internet, en slechts van een zeer beperkt deel van de geleverde diensten, en
daarvoor zelfs nu elders een verbinding heeft moeten regelen. Die dus niets
ziet in maatregel van een Hirsch Ballin, die te kennen geeft ver buiten de
maatschappij, en de problemen daar, te staan. Oh een 'Klantenservice', zeg
je? Ja die is er enkel om nog meer geld van je binnen te halen zonder iets
werkelijk op te lossen. Ergo: wil je geen problemen, bel die dan maar niet.
Nemen die in elk geval niet toe !!! )