Asscher ergert D66 opnieuw

Cees Binkhorst ceesbink at XS4ALL.NL
Thu Apr 1 11:27:03 CEST 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

De PvdA met rode handen ;)

Groet / Cees

http://www.parool.nl/parool/nl/5/POLITIEK/article/detail/286402/2010/03/29/Asscher-ergert-D66-opnieuw.dhtml
Asscher bezocht dit weekeinde de PvdA-fractie die bijeen was in Bergen.
Ook voormalig burgemeester en PvdA-lijsttrekker Job Cohen was daar te
gast. Foto ANP
AMSTERDAM - D66 is ontstemd over het bezoek van waarnemend burgemeester
Lodewijk Asscher aan de PvdA-fractie dit weekeinde.

Volgens D66 heeft Asscher hiermee aangetoond niet boven de partijen te
staan. ''Dit onderstreept de wens van D66 dat er een waarnemend
burgemeester komt van buiten Amsterdam, iemand die boven de partijen
staat,'' aldus een woordvoerder van de partij.

Asscher bezocht dit weekeinde de PvdA-fractie die bijeen was in Bergen.
Ook voormalig burgemeester en PvdA-lijsttrekker Job Cohen was daar te gast.

Volgens zijn woordvoerder was Asscher op bezoek in zijn hoedanigheid als
waarnemend burgemeester ''Hij heeft een uur gesproken over het werk van
raadsleden en de verhouding van de raad met de burgemeester. Actuele
politiek en de coalitiebesprekingen zijn niet besproken.'' Als
burgemeester moet hij zich daar afzijdig van houden.

Bezoeken van de burgemeester aan fracties komen volgens de woordvoerder
van Asscher vaker voor. ''Het zou vreemd dit soort uitnodigingen af te
wijzen,'' aldus Asschers woordvoerder.

D66 is niet overtuigd en benadrukt dat er snel een oplossing moet komen
voor de positie van waarnemend burgemeester. ''Tot die tijd gaan we niet
onderhandelen,'' aldus een woordvoerder. ''We gaan ervan uit dat de
duidelijkheid snel komt.'' Die moet komen van de informateurs Eberhard
van der Laan en Gerrit-Jan Wolffensperger.

D66 en PvdA praten wel verder. Vrijdag is overlegd met GroenLinks en
VVD. Maandag spraken de twee fracties samen. Mogelijk maken D66 en PvdA
maandagavond ieder afzonderlijk hun beslissing over wie de derde
collegepartner wordt.

D66 brak aanvankelijk de besprekingen met de PvdA af toen Asscher tot
waarnemend burgemeester werd benoemd. De partijen spraken toch weer
verder toen er werd beloofd dat er een oplossing zou komen. Daarbij werd
gedacht aan de mogelijkheid dat Asscher eerder zou terugtreden. (HET PAROOL)
29-03-10 11:30

Jelle Boef,

Kunnen we de titel niet wijzigen? . Ik stoor me aan het commentaar van
een aantal lieden. Ik betwijfel of velen die Asscher thans bekritiseren
zich ooit bekommert hebben om onze stadspolitiek of politek actief in
een partij zijn geweest. Asscher heeft gewoonweg op basis van zijn reeds
bestaand loco-burgemeesterschap de taak om de rol van burgemeester waar
te nemen. Niets meer of minder.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
29/03/10 18:58
Aljosha Kosasih,

Wat een enorm gezeur van de D66 fractie. Laten ze een duidelijke keuze
op basis van inhoud met wie ze het college van B& W willen vormen. Met
Groen Links of de VVD. Niet steeds naar een ander wijzen maar nu ook
echt bestuurlijke verantwoordelijkheid voor de stad Amsterdam op je nemen.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
29/03/10 17:22
Arshad Shereq,

Waar gaat dit nou om? Wie is er nu bezig met een machtsspel? Een
waarnemend burgemeester is niet meer dan dat: hij neemt de post van
burgemeester waar, zoals Asscher al deed als loco. De gemeenteraad heeft
hem met zeer grote meerderheid voorgedragen en hij is benoemd, maar het
blijft tijdelijk. Moet nu elke handeling van Asscher in het politieke
getrokken worden? Met welk doel; beschadigen van de persoon? Laat D66
zich bezighouden met (het vormen van) het bestuur van de stad! Veel
belangrijker!
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
29/03/10 17:09
A Msterdammertje,

Is D66 wel geschikt voor deelname aan de coalitie? De Democratische
lijsttrekker blunderde zich al door de lijsttrekkersdebatten heen. Nu
maakt D66 van een bijzaak weer een belemmering voor de bestuurbaarheid
van de stad, want Asscher was gewoon de meest voor de hand liggende
waarnemer. Zoals het ook niet onlogisch is wanneer de volgende
burgemeester PvdA-er is, aangezien dat veruit de grootste partij is.
Probeert D66 met dit relletje soms een D66-burgemeester af te dwingen?
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
29/03/10 16:29
Aad de Lul,

Misschien waren Asscher en Cohen wel samen in Bergen om de fractie uit
te leggen hoe de nieuwe omgangsvormen nu (moeten) zijn, nu Asscher
waarnemend burgemeester is. Al dat domme gespeculeer en gekaffer hier is
om te huilen.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
29/03/10 15:17
ari pocht,

@ kaatje: ja, vervelend hé, vooral voor de regentenpartij, die willen
dat gezeur niet, iedereen moet gewoon netjes luisteren, zij bepalen wel
voor ons wie wat doet. bah bah bah
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
29/03/10 15:00
peter launy,

Het grote gelijk van D66 is nu al bewezen. Asscher die als waarnemend
burgemeester zijn aanstaande wethouderspost op onderwijs claimt, en de
coalitie onderhandelingen met VVD en GroenSlinks probeert te sturen.
Walgelijk gewoon! En al die azijnzeikerds die hun stem terug willen
moeten de volgende keer inderdaad maar niet meer op D66 stemmen, want
als er 1 partij is die tijdens de campagne keer op keer heeft beloofd
wat te doen aan de regenteske stijl van de PvdA, dan is dat D66!
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
29/03/10 14:57
Rene Lettermans,

Precies waar het D66 om te doen was. Je zou denken: die Asscher is slim
genoeg om dit niet te doen, na de waarschuwing van D66. Maar nee, de
regenten van de PvdA doen wat hun uitkomt. Schijn tegen? Nou en, we zijn
toch de grootste? Met hun optreden staan ze aan de basis van de opkomst
van die protestpartijen.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
29/03/10 14:53
kaatje van beek,

Vervelende politiek bedrijven die mensen van D66 zeg. Hebben ze niets
anders in hun map dan dit vervolgen van de vroegere loco- en nu
waarnemend burgemeester? Teleurstellend, diep teleurstellend, die
partij. Niet mee laten regeren alsjeblieft. Jammer dat Van Mierlo geen
commentaar meer kan leveren, dan was er, gekozen burgemeester of niet,
tenminste nog iets goéds van D66 te publiceren geweest. Nu maar gewoon
weer raadswerk gaan doen, meisjes en jongens. En dáár je aandacht bij
houden.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
29/03/10 14:21
Lisa Jelstra,

Túúrlijk heeft Asscher wel over de coalitievorming gesproken. Op de site
van 'de grootste krant van Nederland' is vandaag te lezen dat Asscher
betrapt is terwijl hij met Carolien Gehrels op een terrasje zit met het
verkiezingsprogramma van de VVD in zijn handen.. Hij wilde absoluut niet
gefotografeerd worden.. Hoewel die krant niet altijd even betrouwbaar
is, is dit allemaal toch wel verdacht! D66 heeft groot gelijk dat ze
protesteren tegen deze gang van zaken.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
29/03/10 14:13
ari pocht,

@Hans, dan mag ik hopen dat je je d's en t's verbetert voordat je
solliciteert.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
29/03/10 14:12
Chris Amstelveen,

Het is natuurlijk muggeziften maar ik had Asscher ook slimmer ingeschat.
En zo zie je maar hoe moeilijk een publiek functie is en hoe erg de pvda
(en ik was een stemmer!) toch teveel regentesk is geworden. Nog steeds
geloof ik niet dat Asscher dat is, ik heb hem hoog zitten maar de rest
van het kader blijft verdacht. En daarom zou het weleens goed zijn voor
de PVDA dat hun rol eens wat kleiner zou zijn en of in de oppositie. Kan
louterend werken.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
29/03/10 14:05
Hans de Jans,

Gaan ze nou iedere keer tutten over de waarnemende burgemeester? Ik ga
ook de politiek in. Lekker centen innen en de hele tijd kwekken over
niemendalletjes. Heerlijk moet dat zijn. En als je iets vreselijks
beslist, ik noem maar iets geks, de aanleg van een metrolijn dan wordt
je gewoon wethouder ergens anders. Of (niet gekozen D66-)burgemeester
van Nijmegen.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
29/03/10 13:03
ari pocht,

@ Sander: wat klets je nou over symboolpolitiek, ze durven tenminste een
punt te maken, en niet zomaar een punt, dus wees blij dat D66 dit risico
neemt. De andere partijen laten (weer) niets van zich horen uit angst de
PvdA tegen zich te krijgen... . Stem dan maar lekker op die
regentenpartij als je je daar beter bij voelt
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
29/03/10 12:41
Parel Amsterdam,

D66 zoekt duidelijk spijkers op laag water. Wat wordt het nu...wel of
niet onderhandelen? Beschamend.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
29/03/10 12:40
Sander Amsterdam,

Mag ik mijn stem op D66 terug! . Als ik had geweten dat er vooral
symboolpolitiek zou worden bedreven, laat dan maar...
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
29/03/10 12:32
Hans Camerik,

wat zijn het toch een stel rare bananen bij de Partij v/d Afbraak!
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
29/03/10 12:13
euro shopper,

Het gelijk van D66 nu al aangetoond! 0pties nu nog: 1. asscher weg als
tijdelijk burgemeester, 2. asscher niet terug als wethouder. 3. D66 niet
in het college; en maar kijken of andere partijen zich wel willen laten
vernederen.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
29/03/10 12:10
ben jansen,

De arrogantie van de macht. . Zolang de andere partijen kruipen in de
hoop mee te mogen doen en de PVDA als machthebber te zien zullen zij net
zoals zij de kiezer minachten ook de andere partijen piepelen.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
29/03/10 12:00