marktbederf in de zorg

Thu Apr 1 11:19:42 CEST 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Eens, Bert,

Met twee niet onbelangrijke nuanceringen:

Iedereen betaalt ook de inkomensafhankelijke premie zelf,
zelfstandigen en ouderen direct, werknemers via de werkgever.
Ook via de werkgever is die ingehouden premie belast loon,
en betalen werknemers loon- en inkomstenbelasting bovenop het premiebedrag
(vandaar dat het 2 keer op de loonstroken staat: erbij, belast, eraf).

Inkomens-Solidariteit is hier wel een erg een verneukeratief woord:

Werknemers en zelfstandigen met lagere lonen betalen fors (ruim 2000 per persoon) voor veel lagere inkomenspremies van paren met niet (of weinig) werkende (en dus verdienende) partner:
ook stinkend rijke paren die betalen hier slechts ruim 2000 voor 2 personen.
Oorzaak:
Bij alleenstaanden en twee- en anderhalfverdieners
wordt twee keer per persoon ingehouden tot ca. 30.000 euro per jaar.
Bij rijke alleenverdieners wordt maar één keer ingehouden tot die 30.000 euro per jaar.
Een subsidie van meer werkend voor lagere lonen naar minder werkend voor hoger loon.

Via de zorgtoeslag is ook de noinale premie volledig inkomensafhankelijk.
Boven het sociaal minimum betalen paren 5% van het inkomen zelf.
Alleenstaanden betalen fors meer op hun sociaal minimum,
namelijk alsof ze het hogere inkomen van een paar hebben.
Daarboven betalen zij ook 5% van het inkomen zelf.
Vandaar dat alleenstaanden op sociaal minimum fors meer nominale premie zelf betalen dan paren, en dat paren tot ca. 50.000 euro gezamenlijk inkomen zorgtoeslag krijgen, ondanks het niet betalen door alleenverdieners van de andere premie over hun inkomen boven 30.000 euro.
Alleenstaanden krijgen maar zorgtoeslag tot ca. 30.000 euro.

Fritz van Rikxoort