paars en geel

Bert Bakker bertbakker7 at GMAIL.COM
Mon Sep 21 09:38:02 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Krijg vandaag onderstaand gedicht in mijn mailbox.
Ben op zoek naar een beetje duiding. Marc-A?
Groeten, Bert.

 Invuloefening van onrust (II)

       Wat zeg je van een uitzicht, als de bladeren gaan vallen?
       Verdunt het of verdikt het zich?

       Het uitzetten van beren in de Pyreneeën
       is de andere kant van het uitzetten van asielzoekers.
             De zon breekt door.
             De griep breekt door.
             De vijand, de acteur, de glimlach.
             Welke kleur geef je al deze doorbrekens?

       Speel even mee!
       Neem een heleboel kleuren, behalve paars.
       Zet het uit je hoofd, terwijl ik het roep.
       PAARS   PAARS   PAARS.
       Oké!
             Denk nu wel aan paars.
             Opluchting?
       Denk nu aan geel en je geliefde paars.
       Dat botst even, maar als je je best doet,
       vermengt het zich en stroomt samen.
       Maar welke kleur precies en

       dat stromen maakt het moeilijker, niet waar?
       Let op! Nu zeg ik
                                Iris Lupine Krokus,
       Deint lekker, niet? Die diligence...
             Welterusten dan, paars zacht!
             Als je hier was, kuste ik je waarachtig.

       Elma van Haren (1954)
       uit: Flitsleemte (2009)