Klimaatwisseling nog dubieus?

Mon Sep 21 10:23:26 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

  Ik, gisteren,
> Morgen, als de Zon door het herfstpunt gaat, bereikt het Noordpool-
> ijs het jaarlijkse minimum.

  Shit, stink ik zowaar zelf in dat astrologische gedoe...

  De herfst begint op 22 of 23 en een enkele keer zelfs op 24 septem-
  ber. Morgen (dinsdag 22 september) begint de herfst op 23:19 Neder-
  landse zomertijd. Het Noordpoolijs kan derhalve 1 dagje langer af-
  smelten dan ik beweerde.

  Cees Binkhorst <ceesbink at XS4ALL.NL>,
> Volgens mij leven jij en ik op een volstrekt andere wereld.

  Ik heb het over wat *echt* is. Kees de Jager et al. zou zojuist een
  artikel hebben gepubliceerd (ik heb het niet gezien) waarin staat
  dat binnen enkele jaren de temperatuur op Aarde *omlaag* gaat. En
  zoiets ligt eerlijk gezegd nogal voor de hand. De Zon is een tijdlang
  minder actief geweest (reden: onbekend) en dat trekt nu weer bij.
  Daardoor bereikt meer cosmische straling de Aarde, dit leidt tot meer
  wolken en dus tot meer weerkaatsing van zonnestraling. De activiteit
  van de Zon kan men simpelweg meten door het aantal zonnevlekken te
  tellen.

> De satelliet die in februari de ruimte ingaat zal wel aantonen wat er
> werkelijk aan de hand is.

  Die data die ik gaf komen van satellieten (zie de rechter plaatjes).

  Overigens: zolang er gesteggeld wordt over zon- en windenergie zullen
  er meer kolencentrales worden gebouwd. De energie moet toch ergens
  vandaan komen...