Banken mogen geen 'geld scheppen'

Antid Oto aorta at HOME.NL
Sat Sep 5 13:05:52 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martijn Meijering wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Ik ben blij dat er eindelijk eens iemand is die dit aan de kaak stelt. Er
> zijn dacht ik twee vormen van geldschepping: mismatch door de commerciele
> banken en "tijdelijk" uitlenen van "versgedrukt" geld door de centrale
> banken. Beide zijn een gevolg van regelgeving en dus van
> overheidsinterventie hoewel een en ander goed gecamoufleerd is.

mismatch? Noem het gewoon bij zijn naam, gelegaliseerde valsmunterij.
Je creëert mist.

> Om op je vraag terug te komen: zou het aantal commerciele banken afnemen
> als mismatch, garantieregeling en interventie door centrale banken zouden
> worden afgeschaft? Ik denk het wel en flink ook. Ik vrees dat banken en
> andere financiele instellingen door de perverse prikkels van de
> regelgeving zijn verworden tot instituten die zo veel mogelijk geld
> aftappen uit het verkapte belastingmechanisme van centraal bankieren.
> Antid Oto stelt dat banken een niet commerciele nutsfunctie zouden moeten
> vervullen en slaat daarmee zoals vrijwel altijd de plank volledig mis.

Nee, gewoon spot on. Ik ga gewoon voor de kern van de materie, zonder
marktisme. Money upside down. (Harald Haas)

> Wat dan wel? Daar komt Antid dan wel weer met een goede suggestie, het
> basisinkomen. Het voorgestelde bedrag van 1500 per maand is natuurlijk
> bezopen, maar het principe deugt.

Waarom bezopen? Het is net genoeg voor een sober bestaan.

> Dus: weg met garantieregeling, weg met geldschepping door centrale banken,
> op naar felle concurrentie tussen banken en een laag basisinkomen (400-500
> per maand per persoon, aparte regeling voor gepensioneerden en
> arbeidsongeschikten). Uiteraard met allerlei overgangsregelingen.

Je hebt nog niet uitgelegd wie dan wel fiat geld mag scheppen.
Iedereen? Dat wordt totale anarchie. Iedere bank zijn eigen currency.
Kies uw eigen munteenheid bij het het betalen van uw bloemkool. Wij
accepteren ing, rabo, asn, abn, goldman sachs en nog 50 andere. De
kwartaalcijfers van ing waren goed, dus laten we die maar vandaag doen.