Banken mogen geen 'geld scheppen'

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sat Sep 5 13:22:59 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> mismatch? Noem het gewoon bij zijn naam, gelegaliseerde valsmunterij.
> Je creëert mist.

Mismatch is de gebruikelijke term, geen verzinsel van mij. Het is
overigens geen gelegaliseerde valsemunterij, wat niet wil zeggen dat het
ok is. Als het openlijk gebeurt en de klant dus weet dat hij belegt in
plaats van spaart, dan is er niks mis mee. Maar als het openlijk zou
gebeuren, zou de mismatch noodgedwongen veel lager zijn omdat mensen er
geen trek in hebben.

Het laag houden van de rente door de centrale bank kun je wel degelijk
gelegaliseerde valsemunterij noemen, maar slechts in dezelfde zin waarin
je belasting gelegaliseerde diefstal kunt noemen.

> Je hebt nog niet uitgelegd wie dan wel fiat geld mag scheppen.
> Iedereen? Dat wordt totale anarchie. Iedere bank zijn eigen currency.
> Kies uw eigen munteenheid bij het het betalen van uw bloemkool. Wij
> accepteren ing, rabo, asn, abn, goldman sachs en nog 50 andere. De
> kwartaalcijfers van ing waren goed, dus laten we die maar vandaag doen.

Iedereen is een erg radicale optie, een waar ik veel sympathie voor heb
overigens. Maar ik zat te denken aan niemand. Ik vermoed dat beide op
hetzelfde zullen uitkomen: de goudstandaard en verwante systemen.