Coalitie kritisch over pensioenwet VVD en D66

Bert Bakker bertbakker7 at GMAIL.COM
Thu Sep 3 10:34:05 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 3 september 2009 10:21 schreef Martijn Meijering <mmeijeri at xs4all.nl> het
volgende:

> Terechte maar eenzijdige kritiek. Is het niet zo dat de generatie van de
> babyboomers jarenlang te weinig premies heeft betaald? Op basis van de
> levensverwachting van de generatie van hun ouders en op basis van het
> aantal personen in deze kleinere generatie? Daar komt dan de kwestie van
> het eindloon bovenop. En zich rijk rekenen met een monetaire zeepbel. Er
> heeft ook grootschalige diefstal van oudere naar jongere werknemers
> plaatsgevonden

Overigens over die verzekeraars: mijn defensief belegde pensioengeld heeft
na 7 jaar nog steeds een (klein) negatief rendement. "Blij" dat ik het
meeste op een spaarrekening had staan en dat mijn bank niet is omgevallen.
Lang leve ons monetaire beleid. Het is mij een raadsel hoe ik moet sparen
voor mijn oude dag als de overheid ervoor zorgt dat je geen rendement op
besparingen kunt halen en ervoor zorgt dat er wel inflatie is.

Bert: eens. En juist die babyboomers zijn ook de baas in de vakbonden en in
de achterban van de PvdA. En wat verzekeraars betreft: het gaat natuurlijk
om gemiddelden, en het grote voordeel is dat je tenminste weet wat je
inlegt, en waar je staat.