Coalitie kritisch over pensioenwet VVD en D66

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Thu Sep 3 10:21:19 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Toen in de afgelopen twintig jaar het erg goed ging op de beurzen, hebben
> werkgevers en werknemers daarvan massaal geprofiteerd, door zichzelf
> premiekortingen of zelfs volledige premievakanties te gunnen. Het ging
> immers zo goed met de aandelen, die pensioenfondsen konden zichzelf wel
> bedruipen. Ondertussen verhoogden ze de pensioenen van ouderen vaak maar
> mondjesmaat of niet, in ieder geval met veel minder dan het rendement dat
> ze
> maakten.

Geen premies betalen en wel rechten opbouwen is inderdaad stelen van
andermans spaargeld.

> Nu de beurzen zijn ingestort en vrijwel alle pensioenfondsen in de rode
> cijfers terecht zijn gekomen, vinden diezelfde werkgevers en werknemers
> dat
> zij niet hoeven te betalen voor die ellende, want tja, als we nu de
> premies
> verhogen is dat slecht voor de werkgelegenheid en de economie. En dus
> bevriezen (of zelfs verlagen) ze de pensioenen van de mensen die
> gepensioneerd zijn, en er toch niets meer over te zeggen hebben.

Twintig jaar later zijn het voor een groot deel niet meer dezelfde
werknemers. Een substantieel aantal is nu inmiddels met pensioen. En dat
wie niet heeft gespaard nu op zijn pensioen gekort wordt is niet zo
vreemd. Er worden er alleen nog meer gekort en dat is niet terecht. Maar
er zijn nog veel meer vormen van diefstal geweest en lang niet allemaal
van oud naar jong. Eerder omgekeerd.

> Oftewel: het feit dat de dienst in de pensioenfondsen wordt uitgemaakt
> door
> vakbeweging en werkgevers heeft geleid, en leidt nog steeds, tot een
> massale
> diefstal, ten koste van gepensioneerden en mensen met 'slapende'
> pensioenrechten, ten gunste van hun eigen koopkracht en winsten.

Inderdaad, maar indexering van pensioenen met lonen of zelfs de inflatie
in plaats van met historisch rendement, netjes uitgesplitst per jaar dat
men premie heeft betaald, en uitkeringen op basis van eindloon zijn ook
allemaal vormen van diefstal. Het is te simpel om te stellen dat het
stelselmatig de werknemers zijn die de gepensioneerden bestelen. Het is
één grote dievenbende in de pensioensector. De vakbonden en werkgevers
zijn uiteraard schurken maar er zijn er meer.

> [...]
> af
> zijn, omdat die op basis van hun regels veel voorzichtiger hebben belegd
> dan
> de 'sociale' pensioenfondsen. Maar daar mogen ze niet naar toe, want dan
> zou
> er een eind komen aan de massale overheveling van inactieven naar
> actieven,
> aan de omgekeerde solidariteit die het pensioenstelsel tot gevolg heeft.
> Leve de vakbonden! Leve de PvdA, het CDA, de SP en de Christenunie die de
> rechten van ons werkenden zo effectief beschermen! To hell met al die

Terechte maar eenzijdige kritiek. Is het niet zo dat de generatie van de
babyboomers jarenlang te weinig premies heeft betaald? Op basis van de
levensverwachting van de generatie van hun ouders en op basis van het
aantal personen in deze kleinere generatie? Daar komt dan de kwestie van
het eindloon bovenop. En zich rijk rekenen met een monetaire zeepbel. Er
heeft ook grootschalige diefstal van oudere naar jongere werknemers
plaatsgevonden.

Overigens over die verzekeraars: mijn defensief belegde pensioengeld heeft
na 7 jaar nog steeds een (klein) negatief rendement. "Blij" dat ik het
meeste op een spaarrekening had staan en dat mijn bank niet is omgevallen.
Lang leve ons monetaire beleid. Het is mij een raadsel hoe ik moet sparen
voor mijn oude dag als de overheid ervoor zorgt dat je geen rendement op
besparingen kunt halen en ervoor zorgt dat er wel inflatie is.

> D66 en VVD zijn hier de echte linkse, sociale partijen.

Laten we dat woord links alsjeblieft niet gebruiken voor D'66.